Skip to content

Jezus kennen is niet zomaar iets…

BIJBELBLOG
lezen Filippenzen 1 en 3 

Het kennen van Christus Jezus, mijn Heer, overtreft immers alles. Omwille van hem heb ik alles prijsgegeven; ik heb alles als afval weggegooid. Ik wilde Christus winnen en één met hem zijn”

De spiegel die Paulus me voorhoudt
Deze woorden zijn ooit door Paulus opgeschreven. In Filippenzen (3:8-9) spreekt hij vol liefde en gedrevenheid over zijn relatie met Jezus. Deze relatie is hem zoveel waard geworden dat alles erbij verbleekt. Ook de godsdienst waarin Paulus altijd al fanatiek was. Hij heeft ontdekt dat het niet gaat om het naleven van allerlei wetten en regels (hoe goed sommige regels ook zijn!) maar dat het allermooiste en meest belangrijk een relatie met Jezus zelf is. Afgelopen week heeft Paulus mij een spiegel voorgehouden. Ook door een andere uitspraak van hem.

(vanaf juli 2013 begon Martin online een BijbelBlog, kijk hier naar zijn introfilmpje)
Hij schreef een brief vanuit de gevangenis waar hij het zwaar had. Toch schreef hij geen negatieve en hopeloze woorden. Integendeel. Hij schrijft dat hij blij is dat meer mensen over Jezus horen, zelfs door zijn gevangenschap. Waar haalt hij die moed en dat geloof vandaan. Hij zegt zelfs dat zijn vreugde blijvend is. En dan doet hij er nog een schepje bovenop en laat hij ons echt even in zijn hart kijken. Zijn diepe motivatie. Wat hem drijft.

Filippenzen 1:21 Want voor mij is leven Christus en sterven winst. 22 Als ik blijf leven, kan ik vruchtbaar werk doen, maar toch weet ik niet wat ik moet kiezen. 23 Ik word naar twee kanten getrokken: enerzijds verlang ik ernaar te sterven en bij Christus te zijn, want dat is het allerbeste; 24 anderzijds is het omwille van u beter dat ik blijf leven. 

(Filippenzen 1:21 t/m 24)

Wie wil nou sterven?
Zoals sommigen wel weten heb ik een paar keer dicht bij de dood gestaan na 6 hartstilstanden. Vorig jaar was het zelfs kantje boord en stond mijn hart bijna 10 minuten stil. En ik moet zeggen dat ik sterven niet aantrekkelijk vind. Ik geloof in de hemel. Ik geloof dat ik Jezus daar mag ontmoeten en dat het een geweldige plek is. Maar toch… Ik wil graag hier blijven en leven. En dat is denk ik een heel menselijk en normaal verlangen.

Toch vond Paulus de keuze tussen op aarde leven of sterven best een lastige. Hij legt uit waarom: ‘ik wil graag bij Christus zijn, want dat is het allerbeste’. Maar omdat hij er wil zijn voor de mensen om hem heen en voor hen nog iets wil betekenen wil hij blijven leven.

Ik vind het heel bijzonder dat Paulus zo veel van Jezus houdt en dat de relatie met Hem zo reëel is dat hij in hele moeilijke situaties vreugde kan ervaren in die eenheid met God. En dat terwijl hij gewoon nog op aarde leeft. Hij houdt van Jezus en kent Hem als zijn allerhoogste Koning. Ik wilde eigenlijk ‘Vriend’ zeggen. Maar misschien dat Paulus dat te ‘oneerbiedig’ zou vinden als het gaat om de Zoon van God.

Ik heb een tijdje zitten nadenken, mijmeren en bidden na deze bijbelgedeelten (lees zelf de hoofdstukken 1 en 3 van Filippenzen maar eens) en kom tot de conclusie: ik wil Jezus ook zo kennen. Als je luistert naar gospelliederen en aanbiddingsmuziek hoor je vaak dat mensen heel intieme dingen zingen en vertellen over hun relatie met God. Lang niet alle dingen die zij beschrijven herken ik op dit moment al. Een relatie groeit door jaren heen. En ik hoop en bid dat de mijn band met Jezus ook zal groeien en zich zal verdiepen. Jij ook?

Dit lied heeft Graham Kendrick geschreven over het stuk dat we hebben gelezen, prachtig!

Wat hebben de hoofdstukken uit Filippenzen jou geleerd? Deel het hier maar met de andere bezoekers (ik zal de reacties wel bekijken voordat ik ze plaats dus het kan eventjes duren voor je reactie te zien is). 

22 thoughts on “Jezus kennen is niet zomaar iets… Plaats een reactie

  1. Wat heeft paulus mij geleerd? Of wat heb jij mij geleerd? Ik zal beginnen met Paulus. Ik herken zijn verlangen wel om bij de Heer te willen zijn, omdat de aarde zo gebroken is. Het mooie van paulus is dat het hem niet boeit of hij vast zit of niet en of mensen nou zelfs uit verkeerde bedoelingen over het geloof vertellen, ALS ze het maar gewoon doen 🙂 dan ben je zo op God gericht dat omstandigheden een bijzaak zijn . En God de hoofdzaak. Bij mij is dat bijna altijd andersom. De omstandigheden zijn de hoofdzaak en o ja ik moet God er ook bij betrekken.
    Wat jij mij hebt geleerd is dat heel veel mensen-of ze nou heel veel met het geloof bezig lijken te zijn of niet-, dat jij ook verdieping wilt 🙂 dat mensen die ik al als geloofshelden zie dat deze juist ook nog meer naar God willen groeien, en dat zo zich niemand zich hoeft te schamen maar dat we samen naar God mogen zoeken.

  2. Wat mij betreft is Paulus zover gegroeid in zijn relatie dat hij op het punt is gekomen om te kiezen tussen 2 hele bijzondere zaken, of zijn hoofd te rusten leggen na de goede strijd die hij heeft gestreden, of nog te blijven om nog meer werk voor zijn Verlosser en Zaligmaker Jezus te verrichten. Als je tussen niets meer anders wilt kiezen dan zit G’d heel diep in je systeem, dan is je lichaam een ware tempel van G’ds Geest en ben je denk in je hoofd THUIS!!! Die groei wil ik ook meemaken en die groei gun ik iedereen. G’d is liefde, en ik zie uit naar de plek die Hij voor mij bereidt heeft, amen!

  3. Ik ben in korte tijd 2 keer opgenomen op de afdeling cardiologie met een sterk verhoogde hartslag en benauwdheid. Uiteindelijk hebben ze niets verontrustends kunnen vinden en waren de hartfilmpjes in orde. Toch heb ik in deze tijd veel angst ervaren en het gevoel ” dat het einde kwam” om het maar zo te zeggen. Toch heb ik in die tijd gemerkt dat Filippenzen 1 en 3 niet slechts woorden op papier zijn maar dat het leeft. Ik kwam op een punt aan, dat ik tijdens hevige hartkloppingen en een verstoring in mijn hartritme mezelf volledig overgaf aan God. Ik dacht;ik heb niks anders meer over dan Hij. Vers 28 van hoofdstuk 3 : ”Laat u op geen enkele manier door uw tegenstanders angst aanjagen, want dat is een teken van God: voor hen dat ze ten onder gaan, voor u dat u wordt gered ” is voor mij levensecht geworden. Het is me heel duidelijk geworden dat er een tegenstander is die mijn leven wilde roven. En oja, dan kunnen de momenten van benauwdheid soms heel angstig zijn. En overweldigend. Maar de rust en te weten dat dat niet gebeurt wanneer God dat niet toestaat,hield me op de been. Ook de tekst: Ik zal niet sterven maar leven en de daden des Heren vertellen, helpt mij door moeilijke tijden heen. Ik spreek deze tekst vaak hardop uit. Als een verklaring. Ook kreeg ik, toen ik het een andere keer erg moeilijk had een tekst in mijn gedachten: Ik zal in de benauwdheid bij je zijn,Ik zal je uitredden en tot ere brengen. Met lengte van dagen zal Ik je verzadigen, en Ik zal je mijn heil doen zien. Dat staat in psalm 91. God is onze schuilplaats. Altijd.

  4. Wat een mooi initiatief Martin! Ik hoop dat je deze blog ook telkens op Facebook plaatst. Graag doe ik mee aan dit bijbelclubje want ja, JA, ook ik wil vaker, dieper en intenser bezig zijn met Gods woord. Om zo mijn relatie met Jezus te laten groeien!

  5. Op bovenstaande reactie kan ik volledig Amen op zeggen;;:God is een helper in benauwdheden Hij redt uit àlle nood als je Hem aanroept Hij helpt door,en geeft kracht,rust ,vrede en zelfs vreugde die àlle verstand te boven gaat!……..dat is ook mijn wens om Jezus steeds beter te leren kennen en het is idd. waar dat we dikwijls teveel door äardse dingen in beslag worden genomen;dat blijft mijn streven om God de plaats in mijn leven te geven die Hem toekomt;vind ik moeilijk!

    • Dat is ook moeilijk Kathy. We leven nu eenmaal niet in de hemel. De dingen hier vragen ook aandacht. Maar het leuke is dat we mogen proberen om juist die heel gewone dagelijkse dingen ook tot Zijn eer en met Hem samen te doen denk ik.

  6. Wat mooi, Martin, dat je deze Blogs schijft. Ik ben meteen nieuwsgierig geraakt, en heb de Filipenzenbrief erbij genomen en gelezen.
    Waardoor ik geraakt wordt? Dat er zo’n overduidelijk grote liefde uit spreekt van Paulus tot zijn Heer en ook tot zijn/Zijn gemeente! Wat prachtig; iemand die eerst Jezus’ volgelingen vervolgde, krijgt juist deze mensen nu zo lief! Bijzonder hoe hij niet rouwt om zijn gevangenschap, maar dat hij slechts rouwt dat hij nu niet bij zijn gemeente kan zijn. Ik ben best jaloers op zijn band met de Heer; heel soms ervaar ik ook zo dicht bij God te zijn. Maar veel vaker leidt het leven me af, Je Blog brengt me weer een stuk dichterbij wat de kern van mijn leven hoort te zijn; dank daarvoor! Een middel in Gods hand…

  7. Ha Martin, wat gaafffff dat je dit gaat doen en ik wil graag mee doen wel wat later maar ik ga het gauw terug lezen en bestuderen….om mee te groeien!! gr linda

  8. Martin, wat fijn dat je hiermee begint! Ik dacht een goede Christen te zijn, lees trouw elke dag de Bijbel en probeer anderen te dienen. Totdat ik jouw blog las en Jak. 1:19-27. Ik hoor de boodschap wel, maar pas het nog veel te weinig toe. Om het zomaar te zeggen, als de BIjbel uitzicht is, doe ik er niets meer mee. Tijdens het Bijbellezen kan ik erg geraakt worden door wat ik lees, ik voel de kracht van Jezus, maar later is dat weer weg. Om het te zeggen met een lied van jou, dan komt koning ik weer om de hoek kijken. Martin, dank je wel dat je mijn ogen opent!

  9. Hoi Martin ,ik ken God nog niet lang ,maar door jou blog hoop ik veel te leren .god kennen doe ik nog niet ,maar dat komt wel dat moet groeien .bijbel lezen doe ik veel ,maar begrijp nog niet alles ,maar ook dat kan ik van jou leren bedankt gr mia

  10. Dag Martin en mede Bloggers
    Ik geef bijna nooit reacties. Maar ik wil graag meedoen en van jullie allen leren.
    Op de hoofdstukken in Fil zal ik eerst mijn hoofd nog ff breken om te kunnen beoordelen wat er voor mij te leren valt.
    Later

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s