Skip to content

Jezus spreekt uitdagende woorden!

“Ik heb Jezus aangenomen”. Alsof we in een omgekeerde wereld leven waarin wij Jezus toelaten en Hij dan heel blij mag zijn dat hij ons gastvrije hart mag binnen komen. Zo liggen de verhoudingen niet.

BijbelBlog nr. 3 – juli 2013

Jezus windt er geen doekjes om
Het gaat om je leven niet om je woorden

Lezen: Matteus 7:13-29

Wat maakt iemand tot een christen? Of liever gezegd ‘een discipel (leerling) van Jezus’? Soms hoor ik mensen “Ik ben christen, want ik heb een keuze gemaakt om te geloven in Jezus. Ik heb Hem toegelaten of aangenomen”. Alsof we in een omgekeerde wereld leven waarin wij Jezus toelaten en Hij dan heel blij mag zijn dat hij ons gastvrije hart mag binnen komen.

Zo liggen de verhoudingen tussen ons en God niet helemaal denk ik. Al geloof ik zeker dat we een keuze mogen maken. Hij was altijd eerst. Hij werkt in ons. Anderen zeggen: “Ik geloof dat Hij bestaat, dat Hij stierf aan het kruis ook voor mijn zonden en dat hij de weg naar eeuwig leven is. Dus ik ben een christen.” Tja, is dat wel de hele waarheid? Wat zegt Jezus daarover?

Geloof in Jezus is een bijzonder geschenk
Natuurlijk is het zo dat geloof in Jezus iets heel bijzonders is en ook een teken dat God in je leven aan het werk is door de Heilige Geest. De Bijbel zegt heel duidelijk dat niemand kan zeggen dat Jezus de Heer is dan door de hulp van Gods Heilige Geest. Dus als jij dat met heel je hart gelooft en kan uitspreken ben je een gezegend mens. Er is iets bijzonders gebeurd als je de naam van Jezus zo kunt uitspreken met geloof. Lees dat hier maar in de Bijbel.  (vers 12)

Een discipel is meer dan een gelovige
Toch maakt dat je nog niet perse tot een leerling van Jezus. Dat je gelooft in de waarheid wil nog niet zeggen dat je deze waarheid je leven laat bepalen. Dat je weet wat de Bijbel over bepaalde dingen zegt of misschien wel 1000 preken hebt gehoord wil nog niet zeggen dat je LEEFT volgens de dingen die je hebt geleerd.  Het doet me denken aan dit voorbeeldje uit mijn eigen leven. Mag ik dat met je delen?

Het werd heel stil in de zaal…
Ik was een keer op een conferentie van de internationale zendingsorganisatie Operatie Mobilisatie in 2004. Er werden heel wat toespraken en bijbelstudies gegeven deze dagen. Tijdens de lunch ontstond onder de deelnemers wat gemurmel en geklaag over de inhoud van het onderwijs. Het zou niet diep genoeg gaan. Niet vernieuwend zijn. Het was eigenlijk allemaal wat te simpel vonden veel mensen. ‘Dit weten wij allemaal al lang’ was de samenvatting van de kritische uitspraken.

Na het eten stond er weer een toespraak op het programma, maar eerst kwam een van de OM-leiders het podium op met een simpele vraag: “Voor wie is het onderwijs tot nu toe een beetje teleurstellend omdat het niet nieuw is? Wie had al deze dingen al eens eerder gehoord?” Opgelucht staken veel mensen hun hand in de lucht. Nu zouden ze vast wat diepere bijbelstudie krijgen.  “Dank jullie wel, houd je handen maar even goed in de lucht” sprak de leider verder. “Dan heb ik nog een tweede vraag voor jullie. Wie van jullie leeft er ook al volgens het onderwijs dat je de afgelopen dagen hebt gehoord, wie brengt dit alles al in de praktijk van zijn of haar dagelijks leven?”. Het grootste deel van de handen ging weer naar beneden. Het werd aardig stil in de zaal. “Dan gaan we nu weer verder met de volgende toespraak, het gaat namelijk niet om wat je allemaal weet van Jezus onderwijs, maar het gaat om wat je leeft van Jezus onderwijs”.

Woorden van Jezus die er bij mij altijd in hakken…
Als je Mattheus 7:13 t/m 29
hebt gelezen, heb je het einde van de meest bekende toespraak van Jezus gelezen. De Bergrede. Hij spreekt over het leven volgens Gods principes. Heel praktisch. Heel realistisch en duidelijk. En in de slotwoorden die wij hebben gelezen wordt Jezus wel ontzettend duidelijk. Woorden waar niet mee te spotten valt. Hij zegt dat niet iedereen die zich een volgeling van Jezus noemt ook daadwerkelijk een volgeling van Hem is. Zelfs al lijken ze heel geleerd, kunnen ze geweldig vertellen over de Bijbel en hebben ze soms zelfs wonderen gedaan in Zijn Naam. Zij zelf hebben geen gehoorzaam en gebogen hart naar de Persoon die ze vertegenwoordigen en de boodschap die ze anderen voorhouden willen ze zelf niet in praktijk brengen.

Jezus zegt dat een boom te herkennen is aan zijn vruchten. En een christen ook. Hier gaan we de komende dagen maar eens over nadenken. Het is heel belangrijk dat we helder hebben waar we staan. Staan we werkelijk met Jezus samen in het nieuwe leven. Of geloven we het allemaal wel en doen we maar wat. Het antwoord is te vinden als je naar ons dagelijks leven kijken. Misschien is het tijd voor wat verandering? Of niet?

Morgen gaan we verder over dit onderwerp en hoofdstuk uit de Bijbel. Ben benieuwd naar jouw gedachten en reactie. Lees Mattheus 7 nog maar eens en misschien is het ook goed om wat tijd in gebed te nemen om hier met God over te spreken. Wie weet raak je ergens van overtuigd. Ben benieuwd!  Hier is ook weer een lied. Ik schreef in 2006 samen met mijn goede vriend Jaap Kramer. Het gaat niet om mooie woorden… 

19 thoughts on “Jezus spreekt uitdagende woorden! Plaats een reactie

  1. Mijn gedachten: wat mij heel erg opvalt in dit hoofdstuk en je leest het meer in de bijbel, dat Jezus er geen doekjes om windt. Hij is scherp! Hij denkt niet aan het eind, o ik zal nog maar wat lieve dingen zeggen anders gaan ze misschien niet meer van me houden. Als we nu in deze tijd kijken en ik kijk naar mijn eigen omgeving, dan is dat heel anders. We willen leuk gevonden worden, we zijn bang dat we anderen kwetsen als we duidelijk in onze woorden zijn. Maar onthouden we onszelf en de ander dan niet heel veel. Om elkaar scherp te houden in het geloof moeten we denk ik net als Jezus scherp zijn. Ik mis vaak in een dienst deze scherpheid, het moet vaak leuk, vrolijk, worship zijn. Maar vraagt God ons niet veel meer om scherp te zijn net als in dit hoofdstuk? Ben benieuwd hoe anderen erover denken…

    • Snap wat je zegt. Helemaal… Ik vind duidelijk zijn ook vaak lastig. En dan vooral om dat dat met de mening van mensen over mij kan doen. Aan de andere kant denk ik dat ik eerst ‘scherp’ op mezelf mag zijn voordat ik naar anderen ‘de waarheid’ eens ga vertellen. En als mensen zelf nog geen christen (willen) zijn is het helemaal niet zo nuttig om hen te vertellen wat de Bijbel over hun levensstijl zegt. Ik denk dat ik vooral mezelf onder de loep mag nemen om net als David te zeggen ‘doorzie mijn hart en help mij om Uw weg te gaan’.
      Vervolgens komt er, misschien, een tijd dat ik vanuit ontdekte waarheid en genade anderen kan vertellen waar de schoen wringt. Wat jij?

      • Ja daar heb je gelijk in, ik vind het ook zeker niet makkelijk. Ik worstel zelf ook nog zo met het geloof, meer van is mijn gebed, het lezen uit de bijbel mijn gedachten, is het wel echt of doe ik het omdat het mij voorgehouden is om het te doen. Ik vraag me wel af wanneer begin je ermee om `scherp`te zijn, duidelijk te zijn naar anderen, houdt je niet iemand voor de gek als je het niet doet….. ik ben opgevoed in `streng`gereformeerde kerk, daar zijn ze alleen maar scherp en is het eeuwige leven ver van je bed show, dan schept in mijn eigen leven alleen maar meer afstand. Waar is de tussen weg.? misschien een beetje vaag, ben niet zo goed in woorden…

  2. Ja het is zeker belangrijk dat je leeft als een levende getuige,
    Maar moeten ervoor waken dat we niet in een kramp raken,wij kunnen niets aan onze verlossing toevoegen door onze daden.Het is Gods onbegrijpelijke genade en Liefde,die het voor ons eigenlijk vanzelfsprekend moet maken om vanuit die genade te leven en met elkaar omgaan(zeg ik allemaal ook tegen mezelf):)
    Wederkerigheid uit liefde voor Jezus

    • Amen! Toch zie ik ook mensen die zeggen christen te zijn en zonder blikken of blozen soms bewust regelrecht tegen de Bijbel in leven. Ik denk dat een opnieuw geboren iemand ook nieuwe verlangens krijgt. Maar hoe zit het dan met mensen die nog totaal niet verlangen naar een toegewijd leven? Mogen die dan misschien de eerste stap nog zetten? En wie legt ze dat uit?

  3. Dat vind ik een lastige,ons komt ook niet het oordeel toe,ik denk dat het vooral om ons eigen leven gaat,wat wij voorleven.

  4. Weer een mooi stuk Martin! Ik lees elke dag graag met je mee; ook weer een mooi passend lied! Ik begrijp alleen de link van het bijbelgedeelte van kor12 vers 12 niet helemaal? Hoe die past in je stelling? Dat je een gezegend mens bent als je in geloof kunt zeggen dat Jezus je Heer is, en dan dit vers. Kun je dit wat nader uitleggen?
    Ook ik verbaas me best wel eens over de keuzes die mensen maken die zich christen noemen. Aan de andere kant; je vorige BLOG ging ook over dat mensen het soms op totaal verschillende wijze kunnen doen en vormgeven. Als je het doet vanuit de overtuiging dat het voor de Heer is, is het goed denk ik. Dingen die direct tegen de Bijbel ingaan (en wel heel duidelijk) zijn soms voor ons wat uitvergroot denk ik. Want elke christen gaat elke dag in tegen Gods gebod. Hoe goed we het ook proberen te doen…Tot morgen!

    • Ha Marije,
      Ik bedoelde met de tekstverwijzing naar Kor. dat ‘niemand kan zeggen Jezus is Heer zonder de hulp van Gods Geest’. Dus als je het gelooft en kan uitspreken met heel je wezen, dan is er iets bijzonders gebeurd. Dan mag je dankbaar zijn dat God dit in je heeft gedaan. Er zijn heeeel veel mensen die de zin ‘Jezus is Heer’ niet over hun lippen krijgen.

  5. Handelen naar Jezus woorden is als in de werken van barmhartigheid (verzorg de zieken, bezoek de gevangenen, kleed de naakten…): zie om naar jouw medemens en geef liefde. Het is heel duidelijk wat Jezus van ons vraagt, maar ik vind het heel moeilijk om altijd zo te leven. Ik merk dat ik mezelf (of mijn eigen gezin) best belangrijk vind, hoewel ik er heel graag voor mijn naaste wil zijn. Dan is het goed om de Bijbel te lezen en stil te staan bij wat Jezus van me vraagt.
    Ik begrijp denk ik waarom je deze twee bijbelteksten naast/bij elkaar hebt gezet. De Geest helpt je om te leven naar Gods woord. Ik ben wel benieuwd hoe de Geest ‘zichtbaar aan het werk is in mij’. Daar ben ik nog niet achter…

  6. Wat zijn het leerzame woorden, maar ook moeilijk steeds om daarna te leven! Maar het is elke dag leren en openstaan voor dat gene wat God ons wilt leren. In dit stukje vind ik dat het gaat om de liefde en het leren vanuit je hart en niet het aanleren van een gedrag.. stap voor stap open te leren staan voor dat wat de heilige geest ons wilt leren in plaats dat wij ons zelf dingen aan leren. . tot morgen

    • interessant om zo elkaars mening te horen Jezus is een voorbeeld ,maar wij hoeven gelukkig miet de wereld te verbeteren gewoon in je omgeving kijken wat op je pad komt en niet teveel andere oordelen die het op een andere manier uitleggen en er mee omgaan ,het maakt mij blij dit te kunnen lezen en zo de bijbel weer opnieuw te ontdekken ga het zeker proberen te volgen

  7. Weet je wat ik zo mooi vind, dat God ons allemaal kan gebruiken, waar we ook staan.
    Aan het begin van de weg met Hem of al een eind op weg. Of we nu net zijn gestruikeld, of dat Hij ons draagt omdat we niet eens meer kunnen lopen… God kan ons altijd en overal gebruiken voor Zijn plan, voor de verkondiging van Zijn Woord, op wat voor manier dan ook.
    Ik vind dat zo mooi en bijzonder en alleen al daarom wil ik niets liever dan meer en meer op Hem gaan lijken. Hem gestalte geven in mijn leven, zodat Hij ook met mij tot Zijn doel kan komen. Dat gaat met vallen en op staan.
    Waar ik sta? Dat wisselt nog al eens, maar ik weet wel zeker wie er constant naast me staat en dat is Jezus. En in die zekerheid kan en durf ik altijd weer verder.

  8. Mooi blog, ik herken dit ook wel, ben opgevoed in een gereformeerde kerk en altijd volgens de regeltjes geleefd, wist precies hoe alles moest en wat God van me vroeg. Toch was het niet genoeg, mijn leven leidde ik niet zoals God het van me vroeg en na jaren zoeken, vorig jaar een keus gemaakt naar een andere gemeente te gaan en daar begon mijn echte bekering… Ik heb heel veel geleerd, vooral anders denken en anders met dingen omgaan. Alles hangt af van je relatie met God, je keuzes die je elke dag moet maken, in alles.. en ik merk dat nu ik veel dichterbij Jezus leef, andere keuzes maak. Meer nadenk over dingen en God in mijn dagelijks leven betrek en alles om Hem heen ga bouwen. Elke dag bouwen aan de belangrijkste relatie die ik heb, dat houdt me enorm op de been en maakt me steeds sterker!! Dan ga je steeds meer God’s leiding ervaren in alles wat je meemaakt, dan gebeuren er bijzondere dingen…
    God kennen en naar Zijn Woord leven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden!! Ook al struikel ik elke dag, iemand zei eens: denk je dat als een vader zijn kind leert lopen en het kind valt, het boos wordt en moppert? Nee, die vader helpt het kind liefdevol overeind en stimuleert hem weer te proberen!! Een mooie gedachte, want we struikelen nogal eens…

    • Mooi om te lezen Gonda! Prachtig hoe kennis tot leven mocht komen in het leren kennen van Hem. Mooi dat je zoveel goeds hebt meegekregen in de kerk. Je weet toch wel dat God niet evangelisch is he? In de gereformeerde kerk gebeuren ook prachtige dingen. Voordat mensen denken dat ze eerst naar een ‘andere kerk’ moeten voordat het geloof kan gaan leven… Waarschijnlijk bedoelde je dat niet eens. Maar om misverstanden voor te zijn zet ik het er maar even bij… 😉

  9. Mooi artikel Martin !
    Ik denk over het bovenstaande de laatst tijd ook veel na. Over het feit dat God het geloof in ons bewerkstelligt . Het gaat om discipelschap. Ik leer dit steeds meer en meer. Toen ik vroeger in de kerk kwam, had ik een totaal ander idee over “geloven ” . Ik ben uiteindelijk mijn eigen weg gegaan, en me in een seculiere leefwijze gestort. Door Genade heeft God mij 4 jaar geleden zo geraakt dat ik naar Hem ben toegesneld.Na zo’n 20 jaar mijn eigen weg te zijn gegaan. Het is niet makkelijk om Jezus te volgen , soms , Hij vraagt me om bepaalde aspecten van mijn persoon totaal weg te cijferen. ( zoals bij iedereen ) Toch ben ik gelukkiger dan toen ik een slaaf was van mijn gevoel, en alles maar deed wat ik voelde. God roept ons om te leven door “De Geest ” . dat is denk ik waar het om draait. geloven is een begin, daarna het volgen van Jezus en leven door de Geest.
    dank voor je artikel, ik werd ook vooral bemoedigd, door te lezen dat God dit geloof in my bewerkstelligt.
    grt
    Jan Draaijer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s