Christenen botsen soms met omgeving

“Ik denk dat (zeker jonge) christenen vaak brokken maken als ze hun levensvisie enthousiast op anderen gaan leggen. Onbegrip, frustratie, angst (‘zit je bij een sekte ofzo?’) verwijdering en soms zelfs verbroken relaties zijn makkelijk het gevolg van een houding die op veroordelen lijkt. 

Oordelen (deel 2)

Verschillende visies…

Eerst zelf lezen:
Johannes 3:1-12
, 1 Korintiers 2:11-16


Even om je bij te praten…
We hebben het deze dagen over oordelen, een heet hangijzer onder christenen. Voor- en tegenstanders van Jezus kennen toch allemaal wel zijn populaire uitspraken ‘wie zonder zonde is werpe de eerste steen’ en ‘oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt’. Dat zijn uitspraken die, mijns inziens, ook wel regelmatig uit de context worden gehaald. Jezus is zeker niet tegen oordelen, als het maar op de juiste manier gebeurd. We worden juist opgeroepen om betrokken, wakker en waakzaam te zijn over ons eigen levenspatroon en dat van mede-christenen in onze omgeving. Juist omdat we Jezus volgen en volgens Hem een lichtend voorbeeld voor de wereld mogen zijn als Zijn leerlingen. Gisteren hebben we het gehad over die belangrijke eerste stap. Reflecteren en in biddende afhankelijkheid van Gods Geest naar je eigen leven kijken. Groeien door jezelf blijvend te spiegelen aan Jezus en steeds weer bij te sturen (dus gehoorzaam te zijn). Niet gelezen? Check dat blog hier.

Leerlingen van Jezus botsen soms met hun omgeving
Vandaag gaan we het hebben over onze verantwoordelijkheid voor andere mensen. En dan met name mensen die nog geen christen zijn en dus heel anders in het leven staan waarschijnlijk. Ik denk dat (zeker jonge) christenen vaak brokken maken als ze hun levensvisie enthousiast op anderen gaan leggen. Onbegrip, frustratie, angst (‘zit je bij een sekte ofzo?’) verwijdering en soms zelfs verbroken relaties zijn makkelijk het gevolg van een houding die kan lijken op ‘veroordelen’.

Ik denk dat je appels en peren niet kunt vergelijken en ook een christen en niet christen zijn ten diepste totaal anders geloof ik. Tuurlijk beide zijn mensen met alles wat daarbij hoort. Een christen is geen haar beter dan een niet christen. Ik heb veel vrienden, familie en kennissen die geen christen (willen) zijn maar met wie ik het prima kan vinden gelukkig. Wat bedoel ik dan?

Jezus als bewoner van je hart, een niet te overschatten wonder!
Christenen hebben een lichtend en vrij radicaal en voorbeeld en dat is Jezus Christus zelf, de Zoon van God. Als mensen hier op aarde in Hem gaan geloven en vervolgens nog een stap verder gaan door hun leven aan Hem toe te wijden, Zijn discipel (leerling) worden, gebeurd er nog iets wonderlijks. De Heilige Geest komt wonen in de gelovige en hierdoor ontstaat een heel bijzondere eenheid tussen God (Jezus) in de hemel en een mens hier op aarde. Iets vanuit de hemel komt wonen in een heel gewoon mens. Op die manier gaan mensen veranderen van binnenuit. Dat wonder is nooit te onderschatten!! De Bijbel gaat tot leven komen en rechtstreeks tot ons spreken. Aanbidding ontstaat. Nieuwe verlangens gaan groeien en oude passies kunnen zomaar verflauwen of helemaal verdwijnen. Iemand veranderd naar het beeld van Jezus omdat Jezus zelf in die persoon is komen wonen. Die verandering van binnenuit is nooit, ECHT NOOIT, te evenaren door opvoeding of regels die van buitenaf worden opgelegd. Hoe welwillend iemand ook is. Geestelijk leven is levend door de aanwezigheid van God en veel meer dan een geïnspireerde set levensprincipes of handboek voor een lekker lopend leven.

Daarom zegt Jezus ook dat iemand die wedergeboren is (dat is dus geestelijk geboren worden door de kracht van de Heilige Geest) het Koninkrijk van God gaat zien en kan binnengaan. Dingen die voorheen belachelijk klonken gaan ineens logisch aanvoelen. En als iemand een stuk uit de Bijbel voorleest over leven als volgeling van Jezus roept ‘iets’ in jou: “JA, dat wil ik zo graag”. Ook al weet je dat volmaakt leven niet lukt en dat je regelmatig niet waarmaakt wat je innerlijk verlangt. Het verlangen op zich is al een groot wonder. Het is Gods Geest in jou.

Eenheid en herkenning

Ook de eenheid en herkenning die (opr)echte christenen met elkaar kunnen ervaren in gebed, aanbidding, gesprekken is gevolg van diezelfde Geest die in allen woont. Het is voor mij een van de grootste bevestigingen en wonderen geweest van mijn nieuwe leven als christen dat op mijn twintigste begon. Ik heb christenen van alle leeftijden en uit tientallen landen ontmoet en steeds weer werd ik geraakt door de eenheid die er was en de diepte van de gesprekken. Alsof je elkaar al jaren kent soms. Dat is een wonder van geloof. Het gaat verder dan het delen van een gezamenlijke hobby of levensvisie. Het is een diepe eenheid omdat iets in jouw hart deel is van iets in het hart van die ander. Snap je wat ik bedoel. Dezelfde Persoon woont in alle christenen. Uit welk filiaal van de wereldkerk ze ook komen.

Wat heeft dit nou met oordelen te maken?
Nou, ik heb soms gezien dat christenen hun principes (vanuit de Bijbel en innerlijke overtuiging) probeerden te leggen op niet christenen. Bijvoorbeeld een jong stel (niet gelovig) dat ging samenwonen kon rekenen op kritiek van gelovige omstanders. Kritiek op Boeddha beeldjes in de tuin. Kritiek op taalgebruik. Kritiek op kijkgedrag op tv. Kledingkeuze. Muziek. Yoga-cursus, Etc. In Nederland zijn christenen niet in de meerderheid en dat is te  merken. Ook als het gaat om visie op ethische kwesties waar christenen diepgevoelde overtuigingen over hebben die vaak niet samengaan met de mening van de meerderheid. Tja, eigenlijk heel logisch.

Ik denk dat we als gelovigen nooit ‘onze Bijbelse waarheid’ op een ander kunnen leggen. Iemand die de Geest niet bezit kan ook niet op die manier kijken. Daarmee ben je niet beter dan die ander hoor. We zijn geen millimeter beter. Je bent ook niet moreel superieur. Uit de hoogte zwijgen en veelbetekenend afkeurend kijken heeft ook geen enkele meerwaarde. Dat is niet wat Jezus deed en van jou vraagt! Trots en hoogmoed passen niet bij een christen toch?

Eerlijk getuigen (als er ruimte voor is) en Onvoorwaardelijk lief leren hebben
We mogen ontzettend dankbaar zijn dat Jezus in ons woont en ons veranderd in ons denken. We mogen dankbaar zijn dat we opnieuw zijn geboren en zo anders naar alles kijken. Maar we moeten niet verwachten dat anderen ook zo denken en leven. Wel bidden dat anderen ook die Liefde van Genade van God zullen ontdekken en met Hem willen gaan leven.

Maar tot die tijd…

Wij mogen leren onvoorwaardelijk lief te hebben (ook als mensen alles doen wat God volgens ons verboden heeft). Niet te veroordelen. Niet de relaties verbreken om het geloof dat ons in twee verschillende werelden plaatst. Trouw zijn. En, heel belangrijk, ZELF LEVEN volgens de principes van Jezus. Tuurlijk, met vallen en opstaan en met vertrouwen dat Hij ons daarbij zal helpen. Geduldig en liefdevol als Hij is.  Naar iemand die Jezus nog niet volgt kan je getuigen over je eigen leven (als die ander daarvoor openstaat. Je kunt Jezus’ liefde uitdragen door wie Hij in je is. Hij hield ook al van jou toen jij nog niets van Hem wilde weten. Zullen wij hetzelfde proberen?

Morgen gaan we het hebben over een heel andere groep mensen. Namelijk, onze mede gelovigen.
Dat is toch wel een ander verhaal. Tot morgen!

Martin is onlangs begonnen met BijbelBlog – Check hier het introfilmpje en eerdere BijbelBlogs

14 thoughts on “Christenen botsen soms met omgeving

  1. wow, heerlijk om zoveel handvatten te krijgen….. ik ben getrouwd met de allerliefste vrouw van de wereld, en de allerliefste moeder voor mijn kind, ben pas een kleine 6 jaar christen, samen met mijn dochter, maar helaas is mijn vrouw niet vervuld. Ik zie hier heel veel handvatten, en fouten die ik zo vaak richting haar gemaakt heb. Ik heb hier weer heel veel aan. Ga het toch weer anders benaderen.

  2. daar sluit ik mij helemaal bij aan!!! zo zie ik het ook en zo beleef ik het ook… denk maar aan je eigen leven voordat je de heilige geest in je had wonen zagen we de dingen ook anders of als iemand zich wilde opdringen vond je ook niet fijn. recpekt en ruimte met veel liefde en luisternd oor voor de ander berijk je veel meer dat ze jou leren kennen daardoor ook de Here Jezus!! dat wij zijn liefde rechtvaardigheid geduld mogen doorgeven door wie wij zijn in Hem.. gr linda tot morgen

  3. Het wordt een vast punt in de dag om het onderwerp te overdenken en ervoor te bidden.Fijn dat we zo met elkaar proberen meer op Jezus te gaan lijken,door meer ruimte te maken voor Zijn Geest.Het is zo onwaarschijnlijk mooi,dat de grote Schepper zo’n omgang met ons wil hebben!!

  4. Toen ik mijn man ontmoete inmiddels 30 jaar geleden , was hij niet bekend met het geloof.Eigenlijk kwam hij uit een gezin die anti geloof was. Hij zelf wist het niet. Toen we aan onze relatie begonnen heb ik heel veel gebeden of God zijn hart wilde raken. Heb hem ook altijd vrij gelaten, nooit iets op gedrongen,want geloof kun je niet afdwingen. Door erover te praten en van mijn kant veel te bidden,is hij in de loop van de jaren God leren kennen. Wij als gezin bidden voor het eten en nadien leest hij uit de bijbel. Hij gaat niet met mij naar de kerk, soms met kerst of andere feest momenten, maar vindt heel veel dingen ook moeilijk. Ik zeg dan vaak wie niet. Geloof is gewoon niet altijd makkelijk en te begrijpen. Maar met vertrouwen en bidden kom je heel ver. Ik ben hiervoor God heel dankbaar, dat wij elkaar hebben mogen leren kennen.

    1. herkenbaar Giny ik ben 40 jaar getrouwd we waren samen gelovig maar mijn man wil er niets meer van weten ,hoop toch dat ik met bidden ooit weer het geloof bij hem opnieuw gaat leven want er gebeuren nog steeds wonderen fijn jou reactie te lezen

  5. Vanaf dag een volg ik je blogs. Doet me goed, omdat ik het nog moeilijk vind om zelf te gaan lezen in de bijbel. Na een lange zoektocht naar mezelf, waarin ik dingen af moest sluiten, uit moest zoeken en op moest starten. Wist ik dat ik nog een ding moest doen om mijn leven compleet te maken. Sinds april bezoek ik de kerk en is ons leven enorm veranderd in positieve zin. Mijn oudste zoon en ik gaan elke week. We bidden als gezin voor het eten en regelmatig is er een gespreksonderwerp, waarin het geloof centraal staat. Mijn man en jongste zoon, bidden mee en kiezen de diensten uit waar ze bij willen zijn. Over het algemeen wil mijn man juist naar de kerk als jij komt spreken. Hij geeft aan geraakt te worden door je enthousiaste manier van praten en dat geeft hem herkenning en inzicht.

    Wanneer ik mijn omgeving nu laat weten dat ik naar de kerk ga en dat geloof een belangrijk onderdeel is geworden in mijn leven. Dan krijg ik vaak te horen “jij??? Ik had dat nooit achter je gezocht of vind dat niet bij jouw passen…” Het stoort me niet. Ik voel me namelijk meer compleet met mijn geloof en de inzichten die het me geeft. Ik vind het niet makkelijk, geloof. Ik laat mijn man en jongste zoon vrij in hun keuze. We kunnen er thuis goed over praten en alles is bespreekbaar waar het om geloof gaat. Ik heb nooit het gevoel gehad het geloof zelf helemaal de rug te hebben toegekeerd. Maar nu ik het weer opnieuw heb mogen ontdekken, voel ik me zoveel rijker, maar met name heb ik de rust gevonden waarna ik op zoek was al die tijd.

  6. Hoi martin, wat weer een mooi stukje, en weet je wat ik zo mooi vind? Gisteren was ik in de kerk en mijn voorganger sprak over: een christen botst soms met zijn wereld, zijn omgeving. En toen las ik jouw titel. Geweldig toch?! Zo zie ik dat God doorwerkt in de dingen waar ik mee bezig ben. God wil ons vomen, kneden, naar Zijn beeld en Hij neemt zich daar alle tijd voor, haha. Soms denk ik ach het gaat allemaal zo langzaam, maar Hij kent ons door en door en geeft nooit op. Mooi hoe je laat zien hoe je anderen niet moet veroordelen, maar juist wel een ander voorbeeld kunt geven. Ik hoop dat dit in mijn leven ook zichtbaar is voor mensen 🙂

  7. Wat fijn om nog eens bevestigd te krijgen dat Jezus al van ons , ook mij dus, hield voordat we van hem hielden.Wat ik ook geleerd heb uit jouw spreken, is om een ander die niet gelooft positief te benaderen.
    Ook ik weet uit ervaring dat “opdringen” niet helpt, hoe goed bedoelt ook. Wel vind ik dat niet-christenen moeilijke/kritische vragen kunnen stellen die moeilijk zijn te beantwoorden.bijv over de 3-eenheid van God,hoe zit dat dan? hoe kan God een Zoon hebben? God had toch geen Zoon nodig om Hem te laten sterven voor de zonden van de mens, kan God toch ook zo vergeven? etc etc Ik ben dan niet zo welbespraakt als jou of een dominee die dat goed uit kunnen leggen.En met bijbelteksten komen heeft dan geen zin omdat de ander niet gelooft.
    Getuigen over je leven vind ik ook moeilijk als je fouten hebt gemaakt ,zelfs geboden hebt overtreden door te scheiden maar ik hoop toch dat mensen door mijn houding naar de medemens toch kunnen zien dat ik christen ben.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s