JA zeggen (tegen de juiste dingen)

Ik ben extreem impulsief en snel afgeleid door nieuwe ideeen. Dat kan best leuk zijn tijdens optredens maar meestal ervaar ik het in mijn dagelijks leven als best lastig. Zeker omdat ik graag wil groeien als discipel van Jezus, man van mijn woord wil zijn en vanuit de (vooraf gemaakte) keuzes. Niet vanuit de wind die per dag of zelfs per moment van richting kan veranderen en me een andere kant op kan sturen… Ik vermoed dat ik niet de enige ben die moeite heeft met… discipline. Het onder controle krijgen van ‘jezelf’. 

BijbelBlog nr. 9 – andere BijbelBlogs vind je hier
DISCIPLINIPELSCHAP (geen typefout…
Ik moet even denken aan Oscar Lohuis die jarenlang mijn voorganger was en die veel in mij heeft geïnvesteerd toen ik een pas bekeerde christen was (bekijk hier zijn website). Hij sprak in onze gemeente vaak over discipelschap. Hij had een toepasselijk woordgrapje, vaak had hij het over disciplinipelschap… Ja, dat moet je misschien even twee keer lezen en hardop uitspreken. Di-sci-pli-ni-pel-schap. Discipline is zo belangrijk als je wil blijven groeien in karakter, geloof en niet
‘zomaar wat wil doen’.

Het voorbeeld van Jezus
Als Jezus alleen maar had gedaan wat op dat moment ‘lekker’ of ‘prettig’ of ‘een eerste impuls’ was, had hij nooit de weg van God volbracht in zijn leven. Dat hadden wij vandaag geen nieuw leven gehad. Dan was de Heilige Geest niet uitgestort. Dan waren wij op afstand van God gebleven. Hij wilde de plannen van God de Vader uitvoeren. Hij koos voor gehoorzaamheid en dat deed hem in zijn menselijkheid ook pijn. In veel mindere mate doet het mij soms ook pijn en voelt het in eerste instantie als tegennatuurlijk om de Bijbel te pakken ipv een tijdschift. Een preek te luisteren ipv een film of tv-programma. Er zijn twee Koningen actief in mijn leven. Koning Ik en Koning Jezus. En het is aan mij om de wil van Koning Ik onder te brengen bij Koning Jezus… Goed, terug naar de Bijbel.

Het meest treffende en bekende voorbeeld lezen we in Matteus 26 waar we Jezus zien in de grootste strijd van zijn tijd op aarde. Hij was kwetsbaar en bang. Hij wist dat er iets ‘moest gebeuren’ waar Hij doodsbang voor was. Hij zegt dat Hij ‘dodelijk bedroefd’ was. Laat dat eens op je inwerken. Jezus, was bang. Bedroefd. Zijn hele menselijke wezen (Jezus is mens geworden om ons, met al onze zwakheden bekend) was angstig en Hij begint zijn hart uit te spreken naar God. Lees maar mee:

Toen hij zich bedroefd en angstig voelde worden, 38 zei hij tegen hen: ‘Ik voel me dodelijk bedroefd; blijf hier met mij waken.’ 39 Hij liep nog een stukje verder, knielde toen en bad diep voorovergebogen: ‘Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan mij voorbijgaan! Maar laat het niet gebeuren zoals ik het wil, maar zoals u het wilt.’  Jezus gaat door. Dwars tegen zijn angst en intense verdriet in sprak Hij uit ‘laat het gebeuren zoals U het wilt’. Dit is Jezus die niet kiest voor gevoel en impuls van het moment maar voor het plan van God. Alles in Hem roept: NEE, IK WIL DIT NIET. Maar na de worsteling (met zichzelf) zegt Hij ‘ik zal gehoorzaam zijn’.

Wat heeft dit heftige voorbeeld met ons te maken?
Dit is het meest dramatische en heftige voorbeeld uit de Bijbel dat ik kon geven. Misschien zie je niet wat dat met mijn impulsieve karakter te maken heeft of mijn (en jouw?) moeite met discipline. Ik denk dat we moeten leren om te zeggen JA tegen alles dat ons helpt bij het JA dat we hebben uitgesproken naar God en onszelf. Klinkt vaag? Je hebt waarschijnlijk, zeker als je christen bent, diepe verlangens op allerlei gebied. Paar voorbeelden:

  • -Je wilt groeien in je relatie met God, de Here Jezus steeds beter kennen
  • -Je wilt houden van de mensen om je heen en dat laten blijken in je daden en woorden
  • -Je wilt een toegewijde partner zijn, voor hem of haar kiezen. Gaan voor je gezin.
  • -Kortom, je wil meer op Jezus gaan lijken in alles wat je bent/doet zo lang je leeft

Dat verlangen is prachtig en ik geloof dat God dit zelf in je heeft gelegd. En om het verlangen uit te werken mogen we JA zeggen tegen de acties die je daarbij helpen en daarin sterken.  Vaak zijn we als christen zo veel bezig met ‘nee’ zeggen tegen ‘foute verlangens en acties’. We hebben het in de kerk zo vaak over zonden en over dingen die we niet meer zouden moeten doen. Ik zelf houd veel meer van de positieve insteek. Niet focussen op NEE, DAT MAG NIET. Maar veel meer op JA DAT WIL IK.

Even praktisch, neem wat tijd hiervoor als je wilt.
Stel jezelf wat vragen en neem maar eens wat tijd om de antwoorden op te schrijven. We doen de eerste gedeeltelijk even samen.

Als ik wil groeien in mijn relatie met God en Jezus beter wil leren kennen, dan…

1. …is lezen in en nadenken/bidden over de Bijbel voor mij belangrijk

2. …wil ik dagelijks tijd voor rust, gebed en aanbidding vrij maken

3.  …wil ik naar de kerk om opgebouwd te worden en andere christenen te  ontmoeten

4.  wil ik lezen van, kijken naar, luisteren naar dingen waardoor ik wordt opgebouwd en positief geinspireerd

… (zo kunnen we doorgaan he?)

Vreugde neemt toe
In een wat ouder opwekkingslied komt de zin voor ‘mijn vreugde neemt toe als ik het goede doe’. Ik moet regelmatig aan die zin denken, het is zo waar. Op het moment dat je bezig bent met dingen die er toe doen. Die je belangrijk vindt en de moeite/tijd/energie waard zijn dan ervaar je voldoening diep van binnen.  En vaak als ik een dag of avond door impulsen wordt geleeft ben ik vooral moe, lusteloos en rusteloos. En ontevreden. Want ik ben niet gemaakt om zomaar wat te doen. Ik wil graag een volwassen christen worden. En daarvoor heb ik gezonde dosis discipline nodig.

Hoe ga jij hiermee om? Heb jij een manier gevonden om meer te leven vanuit je keuzes en waarden en niet vanuit impulsen en de roep van je omgeving? Wat helpt jou? Waartegen moet jij nee zeggen. Waartegen ja? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.  Hier is nog een Bijbeltekst die je aandachtig kunt lezen. Wat heeft deze tekst met dit onderwerp en jouw leven te maken?

Ook nog een lied dat hierbij aansluit. Veel zegen!

19 thoughts on “JA zeggen (tegen de juiste dingen)

  1. Dit houdt mij ook veel bezig. Ik kijk bv graag films detectives en besteed hier best veelvtyd aan. Tijd die ook voor God had kunnen zijn. Ik probeer nu aan te houden: eerst stille tijd , dan pas andere dingen.. Maar o wat is een uur stille tyd lang en n uur film kort…voel me hier bijna dagelijks schuldig over. Mede daarom be ik ook zo bly. Met je blog…een dagelijks moment voor God en soms meteen n bijbelstudie.. Thx

    1. Ha Marije…
      Ik denk dat het schuldgevoel niet zo’n leuke motivatie is he? Zo van ‘ik zou eigenlijk moeten’ of ‘ik mag hier eigenlijk niet van genieten want…’. Ik geniet van de preken en studies van John Piper (heeft ook mooie boeken geschreven, kijk maar eens in de Bijbelse boekwinkel). Hij spreekt over genieten van God. Over wedergeboorte en echt omgaan met Jezus door de Heilige Geest. Ik wens jou en mij toe dat we niet uit schuld of plicht of wat dan ook met God bezig zullen gaan. Maar dat we Hem zoeken vanuit de wetenschap dat niets beter is dan een leven dicht bij Hem. Dat we Hem vragen om ons dat te leren, die ervaring te geven van ‘aan Zijn voeten zijn’.

      John Piper vertelde een keer deze vergelijking. Vind ik wel treffend.
      Stel je voor dat een man thuiskomt en bloemen aan zijn vrouw geeft.
      Zij lacht naar hem en zegt: “Wat lief van je, dat je aan me dacht. Waarom heb je me die bloemen gegeven?”
      Hij geeft antwoord: “Het is mijn plicht”

      Hoe zou de vrouw reageren? Wat had ze liever gehoord?

  2. soms wil je die piek in je geloofsleven zo graag ook houden, maar vaak als je op die piek zit… daal je weer.. ik wel tenminste. Dan faal je weer zo vaak, soms zo frustrerend!! Fijn dat God ons elke dag een nieuwe kans geeft, en wij elke dag weer nieuwe en betere keuzes mogen maken, dat geeft hoop!

    1. Ja… That’s live… Met vallen en opstaan achter Hem aan. Wel mooi dat er soms pieken waren om op terug te kijken. Ze geven moed en bevestiging van je overtuiging. En vasthouden wat gisteren was lukt inderdaad vaak niet. Wel mooi om te weten dat Zijn Liefde blijft en elke dag onveranderlijk groot is. Los van onze schommelingen. Hij is een rots!

      1. als je God’s leiding is alles gaat zien, merk je steeds meer hoe enorm groot Hij wel niet is en hoe wonderlijk Hij werkt! Maakt me klein… Dan leer je ook steeds meer zelf de dingen los te laten en het aan Hem over te laten. Soms best moeilijk… 😉 Idd Hij is een rots, mijn vaste rots, mooi dat je die vergelijking neerzet, betekend in meerdere opzichten veel voor me.. 😉

  3. Ik denk dat dit ons allemaal wel bezig houd meer tijd in Hem steken ben zelf een hele tijd niet meer naar de kerk geweest het geloof was er wel maar voor mij op een laag pitje toch knaagt dat ben op een koor gegaan en dat heeft mij toch weel uit dat dal gehaald we zingen zonder map dus teksten leren en daar gaat ook veel tijd in zitten maar zo prachtig en wat is tijd ben de hele dag bezig met mijn geloof ben dol op muziek luister veel muziek en dat kan je dan zo raken tussen de gewonedagelijkse dingen door en als we alles perfect willen doen maar snap het allemaal wel want was ik maar zo perfect soms we blijven leren en elkaar stimuleren en dat is ook het mooie aan geloven.
    N

  4. Moeilijk om direct op te reageren, heb het nu 2 x gelezen,Martin!
    Ik snap je verlangen, maar de 1 e gedachte die opkomt: je wilt toch ook een man zijn midden in de wereld staand?Nu benauwd het mij, heb dat ( kerk zijn enz.) als een harnas ervaren.Jij bent al zoveel bezig met God en voor God in je dagelijkse bezigheden,daar mag toch ontspanning zijn? Of ervaar jij juist het stil zijn,zoeken naar… Lezen in…als rustgevend en alleen maar zinvol?Mag je dan ,om een voorbeeld te noemen, niet je impuls volgen en even naar de kermis bijv.?? Met Suus en Noah ontspannen en aandacht geven hoort daar toch ook bij als je na een drukke Goddelijke dag thuiskomt? Mijn discipline is overzichten maken : het komende seizoen: waar focus ik op? Dat uitwerken in maand,week en dagoverzichten.Zo blijf ik mijn keuzes volgen.Daar komt de waan van de dag bij en mijn ervaring is,als je de helft van eigen plannen per dag uitvoert ,je al een heel eind op weg bent om je keuzes waar te maken! Of heb ik je verkeerd begrepen……

    1. Ha Mariet!
      Het is zeker heerlijk om te ontspannen en leuke dingen te doen. En soms lekker doen waar je ‘zin’ in hebt is toch heerlijk (ligt er wel een beetje aan waar je zin in hebt). Voor mij is het (juist omdat ik voor mijn werk zoveel aan anderen wil uitdelen) belangrijk om ook los hiervan zelf met God om te gaan. Hem te zoeken en mijn basis te laten blijven. Dit is voor mij geen moeten of beklemmend harnas maar eerder een hartewens. Ik merk dat mijn hele dag anders (fijner) verloopt als ik met God tijd heb gehad. En juist die belangrijke tijd wordt zo makkelijk ondergesneeuwd of verdrukt door allerlei dingetjes die ik niet belangrijk vind maar die wel zomaar uren van je tijd opslokken als ik niet bewust keuzes maak.

      Gisteren heerlijk met een vriend wat gedronken in de stad, plannen gemaakt voor het nieuwe seizoen, over het leven gefilosofeerd. En even schieten in de schiettent was ook leuk… 😉
      Wat ik bedoelde met mijn blog is: ‘de meest waardevolle zaken roepen soms minder hard dan de afleidingen’. En soms moet je een beetje pijn lijden (nee zeggen) om later extra te genieten (door het ‘ja’ dat mogelijk werd door nee te zeggen) En dan gaat het voor mij om relaties. Met God, en zeker… ook met mensen. Ik hoop dat dit wat verduidelijkt. De hele dag alleen maar Bijbel lezen en jezelf opsluiten om ‘los van het gewone leven’ heel geestelijk te zijn lijkt me niet helemaal de juiste weg… Deed Jezus ook niet.

      1. Ha Martin,
        Wat kan ik leren van jouw relatie met God,welke diepgang bedoel je dan overdag of waardevolle momenten?Hoor graag van je ( leren zeker)
        Lieve groet,
        Mariet

  5. Fijn om zo gedachten uit te wisselen,je antwoord zet aan het denken,Martin. Het gaat me ook om jouw persoonlijk welzijn, de dynamiek in jou vraagt ook veel, aanvulling en invulling is goed,anders wordt het roofbouw. De hartewens van jou begrijp ik.Zelf neem ik in de middagpauze een half uur tijd voor …..,,zonder mensen om me heen. Idee?Ik hoop dat je de goede keuzes kunt maken!

  6. Dank voor je kwetsbaar durven zijn en je oprechtheid.Dat maakt dat het geen moeten is om je bijbelblogs te volgen,maar juist aanstekelijk.Je humor en soms zelfspot houden mij ook een spiegel voor.Dit is een geweldige bijbelstudie,maar wat is het soms moeilijk,inderdaad koning ik en Koning Jezus.Het zou zo’nvanzelfsprekende keusmoeten zijn.Hij heeft alles gegeven.
    Ik heb veel om over na te denken en te bidden.
    Kijk uitvaar je volgende blog,hartelijke groet

  7. Beste mensen Wat een keur aan reacties ben zelf in mijn dagelijks leven wel bezig met geloof en discipline maar ook veel met andere dingen het werk ,de tuin en het huishouden maar erg fijn om dit te kunnen lezen en er over na te denken ga zeker kijken of ik een boek kan vinden van piper dank je wel voor deze bijbel bloc

  8. Heel herkenbaar stukje, Martin… ik stond niet vooraan toen de discipline werd uitgedeeld helaas, en mijn man ook niet… 😉 Bij ons is het veel vallen en opstaan, en vaak opnieuw beginnen, met name bij bidden en stille tijd. Het maffe is dat diensten en kringen bezoeken dus wel echt vanzelf gaan, daar kijken we naar uit en zijn we actief bij betrokken. Maar zelf echt de stilte induiken… ik blijf het moeilijk vinden!

      1. We kunnen inderdaad wel erg genieten van goede (gospel)muziek en mooie concerten, dat doen we ook wel… en het is ook wel de fase van het leven waar we in zitten. Aan de andere kant blijft het gewoon een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen, zoals ik hierboven ook lees: waarom lijkt een uur een detective kijken zo kort en een uur bijbel lezen en bidden zo lang? Waarom blijft internet /facebook / tv zoveel aantrekkelijker dan bidden en bijbel lezen… ik wou dat ik er van binnenuit meer naar verlangde, dat het meer vanzelf ging!

  9. Klopt het is steeds weer de keus maken!! en een beslissing nemen niet vanuit de mens maar vanuit de geest!! dat blijft een strijd met jezelf… ons oude mens komt steeds weer naar boven en dan is het steeds strijd… gelukkig hebben we een Grote God die ons begrijpt en ons wilt helpen…gr

  10. Weet je, de boekjes van Andrew Murray helpen mij altijd zó enorm om dit probleem weer vanaf de goede kant te zien. Het gevaar is zo groot dat we denken dat wíj het beter moeten gaan doen. Als ík maar meer discipline heb, als ík maar meer tijd neem voor Jezus, als ík maar meer stil kan zijn. En ja, enerzijds ís dat zo. Maar anderzijds: als ik eenvoudig de woorden van Jezus geloof en daar over nadenk, dan gaat het bijna als vanzelf, omdat ik dan ín Jezus ben. Ben nu een boekje aan het lezen van Murray, dat heet ‘de christelijke vrijheid’ (vroeger heette het: de jubelbazuin). Dat gaat erover dat we vrijgekocht zijn. Dat de macht van de wet en de zonde gebroken zijn en wij daar geen slaaf meer van zijn. Dan kan de wet je niet meer aanklagen en dan verliest de zonde zijn macht en kracht over je. Dan ga je je verheugen in de vrijheid die je hebt ontvangen, maar die ook zó duur gekocht is! En als je over al die teksten die gaan over vrijkopen en verlossing gaat nadenken, dan word je zelf steeds kleiner, dan wordt Jezus steeds dierbaarder en dan ga je bijna automatisch naar steeds meer momenten zoeken om Zijn stem te horen. De Boze zit ook niet stil. Hij probeert je af te leiden en je op je zwakke punten te pakken. Maar dan zeg ik tegen hem: Ik ben Vrijgekocht! Ik hoor niet meer bij jou. Jij hebt geen macht meer over mij. En dan moet hij het veld ruimen.
    Nu moet je niet denken dat mijn leven perfect is, verre van dat. Maar de boekjes van bovengenoemde schrijver zijn wel telkens weer een spiegel voor mij en laten me zien op wíé ik de blik moet slaan: Alleen op Jezus!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s