Een effectief evangeliserende …koe?

Een paar jaar geleden was ik eens in Kockengen waar ik in een dienst het volgende verhaal hoorde van een koeienboer. Een van zijn koeien had de hoofdrol gespeeld in zijn bekeringsverhaal.

“Al vele jaren ging ik naar de kerk op zondag en regelmatig hoorde ik gepassioneerde dominees en gemeenteleden vertellen over hun geloof in Christus. Ze waren er soms echt vol van. Dat kende ik niet uit eigen ervaring. Ik was wel gelovig en trouw in de kerkgang. Maar dat enthousiasme was onbegrijpelijk voor mij. Wel was ik er regelmatig wat jaloers op. Ik was op een goeie (of kwade) dag aan het melken toen een van de koeien naar achteren schopte en mij vol op mijn benen raakte. Ik hoorde het kraken en verging van de pijn. Ik werd opgenomen in het ziekenhuis waar ik een aardige tijd moest blijven en geopereerd moest worden. Ik lag uiteindelijk met beide benen in het gips naar het plafond te kijk’n.
Toen ik daar zo lag  besefte ik me dat ik eigenlijk nooit rust neem. Ik ben altijd bezig en in beweging. En nu was ik letterlijk stilgezet. Na een paar dagen kwamen mijn gedachten bij God. 

Ik had of nam nooit veel tijd om aan Hem te denken maar nu kon ik geen kant op en merkte ik dat mijn gedachten steeds naar Hem gingen. Ik begon te bidden en te verlangen naar een echte(re) relatie met Christus. Dat ik ook iets van dat vuur en enthousiasme zou kennen dat ik soms zo in anderen benijd. Zo was een paar dagen aan het bidden toen ik in mijn Bijbel las. De woorden kwamen recht in mijn hart binnen en ik merkte dat ik van binnen werd vervuld van vreugde, geloof en liefde. Ik kon wel zingen en misschien heb ik dat ook wel gedaan. Ik werd door de Heilige Geest geraakt en daar in dat ziekenhuisbed begon voor mij een nieuw leven. Ik was opnieuw geboren, dat wist ik…

Doordat ik stilgezet was en niet kon bewegen had ik eindelijk de tijd en rust genomen om me zo op God te richten. Ik was dus eigenlijk heel dankbaar voor mijn ongeluk met de koe. Toen ik na een poos weer mocht werken ben ik als eerste de stal ingelopen en heb ik de bewuste koe gezegend en God gedankt voor haar… “

Ik (Martin) vond dit een sterk verhaal, maar ik zag aan deze man dat het voor hem reëel was. Ik vond het bijzonder om te horen hoe een gelovig iemand tot vernieuwing komt door hier dagenlang om te bidden. Dat raakt me. Het enthousiasme is in zijn geloof gebleven… Ik hoop maar dat dit zo blijft en dat God niet nog een keer een koe hoeft in te zetten. Laat dit een waarschuwing zijn voor alle veehouders die op zoek zijn naar een levend geloof… 😉

Johannes3:3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’

2 thoughts on “Een effectief evangeliserende …koe?

  1. Mooi verhaal! Van heerlijk nuchtere boer naar een wedergeboren christen en dan word je vanzelf gevuld met blijdschap!! En volgens mij blijft dat dan ook, als je eenmaal ervaren hebt….. soms moet je het misschien even weer terug vinden. God grijpt mensen vanzelf in de kraag, Hij wil ons het liefst dichtbij Hem hebben!!
    (Trouwens…. Met je eigen geknauw geconfronteerd worden ervaarde ik vandaag ook weer es… 😉 )

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s