De benen nemen… Verbijsterend filmpje

Met veel aandacht en soms verbijstering dit filmpje gekeken… Ik vind het geweldig als christenen hun geloof en liefde delen. En ook ik geloof in wonderen, heb bijzondere en betrouwbare verhalen over Gods ingrijpen gehoord en meegemaakt. En misschien ben ik te voorzichtig (of kleingelovig?) in mijn opvattingen. Maar de claims die door sommige gelovigen in dit filmpje worden uitgesproken ‘God wil altijd iedereen genezen’ doen meer kwaad dan goed geloof ik. Ik houd vooral een verdrietig gevoel over aan zo’n filmpje is dit. Een hoop oprechte mensen. Maar toch zou ik als ik hun was niet de benen van marktbezoekers, maar zelf de benen nemen.

21 thoughts on “De benen nemen… Verbijsterend filmpje

  1. Ik krijg altijd een naar en verdrietig gevoel,, als christenen zeggen dat iedereen genezen wordt.
    Heb zelfs mensen mee gemaakt, die tegen me zeiden dat ik niet voldoende geloofde als ik niet genas. Dus ja, ik maak me hierom ook heel erg kwaad.

  2. Toch blijf ik dit een heel moeilijk onderwerp vinden. Ik geloof zeker dat God mensen kan en ook wil genezen, maar blijf het heel moeilijk vinden dat de ene mens dan wel geneest en de ander niet. Omdat ik het niet kan ‘pakken’ wil ik het loslaten omdat ik weet dat God rechtvaardig is en er geen ‘lieverdjes’ op na houdt.

    1. Herkenbaar. Ook ik kreeg veel vragen over mijn wonderlijke herstel. Waarom ik wel en een ander niet? Daar moeten we vanaf blijven. Elk simpel antwoord schiet te kort.

  3. ‘ik ben Ronald Plat, Ik genees de zieken op straat.’ Het blijft lastig ik geloof dat God kan genezen maar dat het niet bij iedereen gebeurd. Echter ‘IK’ genees zieken op straat is een uitspraak waar ik niet achter sta.

    1. Ze zeggen op andere momenten wel heel duidelijk dat ze geloven dat Jezus het deed/doet. Maar het ‘altijd en iedereen’ is gewoonweg niet reëel. En trouwens, ook de mensen die Jezus genas tijdens zijn tijd op aarde zijn later ergens anders alsnog aan gestorven. De ideale wereld zonder lijden o.a. door ziekte komt nog…

  4. Ik vind dit erg moeilijk. Zelf ben ik ook chronisch ziek, maar met medicatie en wat aanpassingen valt hier prima te leven. Worstel met wel of niet voor me laten bidden. Ik weet dat God niet iedereen geneest. Door deze ziekte heb ik ook enorm veel geleerd en ben ik meer afhankelijk van Hem geworden.

  5. Oef,we mogen niet oordelen,maar we worden wel aangemoedigd om onderscheid van geesten te krijgen,
    Door welke geest gebeuren de dingen.Ja ik wordt verdrietig maar ook héél boos.Dit is absoluut niet wat ik in de bijbel lees en ook niet het beeld van Jezus,hem moeten we navolgen .
    Ik ben er van overtuigd dat deze mensen heel veel schade aanbrengen aan het beeld dat ongelovigen van christenen hebben.En waarom alleen de benen,wat is dat nou??!!!!!
    We moeten ons richten op God en wat Jezus voor ons gedaan heeft,dan wordt ons gaandeweg duidelijk wat van ons wordt verwacht.
    En wat is dat,we moeten oefenen tot het lukt.????!
    Bij God mislukt niets,maar alleen wat Hij wil,geschiedt!

  6. Ik weet zeker dat God de grote Geneesheer is, maar hier wordt ik kriebelig van.
    Ik denk dat voor mensen die niet veel met het geloof hebben en er tegen aan schoppen dit “genezen” weer een bevestiging is dat Jezus niet bestaat.

  7. Even het genezen en alle vraagtekens ter zijde. Ik ben een paar keer mee geweest met de Gloriestoel voor het maken van de docu. Natuurlijk waren er ook situaties waarvan ik niet zo goed wist wat ik er mee aan moest. Maar ik zag ook mensen die aangesproken werden op straat die normaal nooit zo direct in aanraking komen met christenen. Ik ben het lang niet over alles met ze eens, maar zij staan op straat mensen over Jezus te vertellen, en ik niet.

    1. Dat is waar. Wat dat betreft zijn ze een voorbeeld in moed en passie. Zelfs als er flinke vraagtekens of kritiek komen gaan ze door (misschien juist extra hard omdat ze het ervaren als geestelijke strijd – dus bevestiging dat ze op de goede weg zijn…). Maar los van hun inzet is het natuurlijk best belangrijk wat dan de inhoudelijke boodschap is die met zoveel inzet gebracht wordt. Toch?

  8. Uitgaande van het volgende:

    Marcus 16: 17 Degenen die tot geloof zijn gekomen, zullen herkenbaar zijn aan de volgende tekenen: in mijn naam zullen ze demonen uitdrijven, ze zullen spreken in onbekende talen, 18 met hun handen zullen ze slangen oppakken en als ze een dodelijk gif drinken zal dat hun niet deren, en ze zullen zieken weer gezond maken door hun de handen op te leggen.’
    19 Nadat hij dit tegen hen had gezegd, werd de Heer Jezus in de hemel opgenomen en nam hij plaats aan de rechterhand van God.

    Als je dit als opdracht ziet, je gaat vervolgens de straat op, je bid voor zieke mensen en je ziet dat er wonderen gebeuren (niet altijd maar wel vaak).. Je verteld het evangelie ook aan de mensen waarmee je praat en waar je voor bidt.. want dit is uiteraard wat je wilt.. Je wilt dat mensen geestelijk genezen worden en de Here Jezus aannemen in hun hart.. Wat is hier dan op tegen?

    Toen Jezus zelf wonderen verrichte kwamen er immers ook veel mensen tot geloof.. Het achterliggende doel is volgens mij dat mensen tot geloof komen.

    Wel moet je volgens mij heel voorzichtig zijn met wat je zegt en een liefdevolle houding aannemen.. Je moet uiteraard ook niet zegen “ik genees” want dit doe je niet uit eigen kracht maar in Jezus naam.. Vraag me trouwens ook af of ze dit wel zo bedoelen..

    Gods zegen allemaal!

    1. Ha Henk,

      Dank voor je reactie en het is goed dat we niet ‘het kind met het badwater weggooien’ (wat een bruut spreekwoord eigenlijk he) als we kritiek hebben op dit filmpje.
      Het gaat mij in dit berichtje niet om de vraag of God wel of geen wonderen doet in onze tijd. Ik geloof van harte dat dit WEL zo is. En ook dat er bijzondere dingen gebeuren als mensen in de Naam van Jezus de straat op gaan en het evangelie delen. Ook dat geloof ik, en de meeste van de kritische reageerders, ook. Het gaat er meer om dat ze niet voor zieken bidden in dit filmpje maar in mijn beleving meer iets aanpraten en dat dan gaan ‘genezen’. Ik lees in
      de Bijbel nergens dat Jezus alleen ‘in benen deed’. Ik heb ook op straat gestaan en met mensen over de Here Jezus gesproken. Gezongen en zelfs wel eens traktaten uitgedeeld. Vond het erg spannend om te doen, het was nogal uit mijn comfortzone. Toch zag ik dat God erbij was en inderdaad bijzondere dingen deed. Ik zal er deze week iets over posten op deze website. Toch ben ik nuchter en wil ik oppassen met het toejuichen van ‘vage’ initiatieven van een een leider die ‘de kerk maar een poppenkast’ noemt in haar evangelisatiewerk (zie filmpje). Iedereen moet zelf maar beoordelen wat wel of niet ‘zuiver’ overkomt.

      1. Bedankt voor je reactie. Ben het met je eens hoor. Alleen focussen op benen snap ik ook niet en roepen dat de kerk een poppenkast is kan ook ik ook niet goedkeuren. Hoewel er veel dingen beter kunnen in de huidige kerken trouwens.. Maar dat terzijde 🙂

        Ben benieuwd naar je post deze week!

    2. Ik heb anders vaak genoeg mee gemaakt dat mensen zeiden dat ze waren genezen terwijl dat niet zo was. Een hele erge was zelfs van een vrouw die overal beweerde dat ze van kanker was genezen, terwijk ze nooit kanker heeft gehad.
      Ik wil er hiermee zeggen dat je heel voorzichtig en vooral eerlijk mee moet omgaan.
      In Jezus zijn tijd werd ook niet iedereen genezen.
      Heb zelf ook vaak genoeg voor mij laten bidden, maar ben niet genezen. Ben ik daardoor geen goede christen, oordeel zelf als u me ziet of met me praat

  9. het is wel erg eenzijdig, alleen voor benen bidden. en dit is al zo lang “mode” bij sommige richtingen. Maar ik weet gelukkig ook van een kennis die altijd eenzooltje in de schoen moest vanwege het verschil, dat hij na een gebed(geen idee meer waar dat was)dat hij het zooltje weg moest doen, omdat hij scheef ging lopen. Bij foto’s bleek inderdaad dat er “aangroei” was. Prijs de Heer. Ook weet ik gelukkkig van veel andere kwalen die door God genezen werden, controleerbaar.
    En helaas, dan is er de grote groep mensen die niet genezen, zo pijnlijk, daar zijn we geen van allen achter waarom dit zo is. God is en blijft souverein. En daarnaast weten we ook dat God door medici, en medicatie geneest. Anders was ik 15 jaar geleden overleden. Gelukkig mag ik nog steeds verder in het leven hier.
    En zo heb ik heel veel getuigenissen gehoord van mensen die al opgegeven waren en toch tegen de verwachtingen in goed reageerden op medicatie.
    Wonderlijk, is het juist woord.

  10. nog een toevoeging. Als je benen aangroeien, terwijl je niet wist dat ze ongelijk waren, zou je dat meteen ervaren als scheef. Dat kan niet ongemerkt.
    Artsen zeggen ook: je kan een been alleen met röntgen meten, niet met een centimeter band, laat staan met het blote het oog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s