Ik vertrek: “Alles verkopen en naar Ierland verhuizen”

Een heel gewoon gezin zo op het eerste gezicht. Wonend in Assen. Toch gaan ze iets doen waar veel mensen verbaast over zijn. Ze laten alles achter, verkochten zelfs hun huis, om in Ierland te gaan wonen. Richard en Irene van Opstal hebben drie kinderen en samen gaan ze een groot avontuur aan. Ik ontmoette deze familie gisteren tijdens een benefietconcert dat voor hen werd georganiseerd. Binnenkort sluiten ze zich aan bij een enthousiast internationaal zendingsteam van Operatie Mobilisatie in Ierland. Het overgrote deel van de bevolking daar weet weinig tot niets van het nieuwe leven dat Jezus geeft. En Richard en Irene merken dat ze een groot verlangen hebben om over Hem te delen met de Ieren.

Richard: “Wij komen mensen tegen die het wel een hele grote stap vinden. Sommigen, soms heel dichtbij, begrijpen ook niet goed wat we doen. Vinden het wel wat ver gaan” Irene vulde aan: “En sommige gelovigen zeggen ‘ik ben blij dat jij gaat’ dan kan ik hier blijven. We merken dat de meeste mensen er niet aan moeten denken om te kiezen voor zo’n grote verandering.”

Voor Richard en Irene voelt hun stap als heel logisch en het vervolg op een proces van drie jaar lang zoeken naar en groeien in Gods plan met hun leven. Drie jaar geleden gingen ze samen naar een weekend rondom discipelschap. (Ik was destijds betrokken bij dat weekend, maar herkende Richard en Irene toch niet meer. Het zal de leeftijd zijn misschien…) Dat weekend heeft God ze geraakt en op een spoor gezet richting zending. Langzaam maar zeker merkten ze dat dit weekend een eerste schakel was in Gods roeping voor hun leven. En dat ze die roeping willen volgen staat voor hen beiden vast. Toen uiteindelijk de vraag kwam of ze een team in Ierland met hun talenten wilden komen versterken was het antwoord kort en krachtig: ‘Ja’.

Ik heb ervan genoten om de vanzelfsprekendheid en rust te proeven in de manier waarop dit gezin een stap in geloof zet. Niet over een nacht ijs, maar zoekend en overleggend, nuchter en tegelijk gericht op Gods bovennatuurlijke leiding in dit alles. Dat zij gaan is voor hen nu de logische stap. Ook voor jou en mij is er een logische volgende stap in het volgen van onze Leermeester. Hij heeft ooit gezegd: “Niet jullie hebben Mij, maar Ik heb jullie uitgekozen om op weg te gaan en veel vrucht te dragen”. Voor sommigen is op weg gaan vertrekken naar Ierland. Maar elke dag dat wij opstaan begint voor ons allemaal een nieuwe dag waarin wij op weg zijn. Mensen tegenkomen.

Iedere gelovige is door God geroepen om te volgen. Een gelovige die niet Jezus volgt is iets vreemds. Want Jezus zegt ‘vertrouw me maar en uit dat vertrouwen door gehoorzaam te zijn. Wij allemaal leven hier op aarde om een ‘werktuig van God’ te zijn. Een instrument in Zijn Hand. De Bijbel staat er vol van. Zo krijgt ons leven zin in het grote plaatje. We leven om God te kennen en hier op aarde te volbrengen wat Hij door ons heen wil doen. Wat ik ook zo prachtig vind is deze Bijbeltekst. Ik heb er gisteren over gezongen en gesproken tijdens het benefietconcert.

10 Want hij heeft ons gemaakt tot wat wij nu zijn: in Christus Jezus geschapen om de weg te gaan van de goede daden die God heeft voorbereid.

Welke goede daden zou God voor jou hebben bedacht in de komende fase van je leven? Hoe zou Hij jou willen gebruiken? Lees meer over Richard en Irene en hun avontuur op hun website. Lees meer over OM en zendingsweekenden.

2 thoughts on “Ik vertrek: “Alles verkopen en naar Ierland verhuizen”

  1. Wauw wat een mooi verhaal over de missie van Richard en Irene! Bijzondere mensen met een bijzondere missie… Was een fantastische avond gisteren, je hebt mensen weer geraakt door je liederen en verhalen, stralend zoals je daar stond! Ik ben “blij” nou dat was te zien. Bedankt voor je samenwerking, het was een een avond vol zegeningen! God’s zegen voor jou en je gezin. Groetjes, Gonda

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s