Het rottigste en mooiste moment uit mijn leven

Gisteravond ontmoette ik Carel, een intelligente twintiger die 1,5 jaar geleden op zoek ging naar meer. Hij had een prachtig verhaal. Carel: “Ik was met mijn familie in Afrika tijdens het WK en we hadden een geweldig mooie tijd. Safari, genieten van alles om ons heen en de uitbundige WK-sfeer. Het kon gewoon niet beter. Toch was dat juist hetgeen waardoor ik ontevreden raakte. Gek genoeg…”

Carel had het gevoel dat het menselijk gezien niet beter kon. Het was genieten ten top en alles zat mee in zijn leventje. En dat raakte hem. Want als dit het was. Waarom had hij dan toch ergens een knagend gevoel dat het toch beter kon. Dat hij iets mistte in zijn leven?

Carel: “Dat zorgde ervoor dat ik preken ging kijken op Youtube. Ik ging lezen over en intensief op zoek naar antwoorden over geloof in God. Ik dacht er ook veel over na. Na een tijd en heel wat onderzoek verder was ik overtuigd geraakt van het bestaan van God. Ik vond het de meest logische conclusie na alle dingen die ik had gehoord en al het nadenken over het leven.  Maar het geloof was iets verstandelijke. Een rationele conclusie en mijn leven was nog niet echt veranderd door mijn ‘geloof’. Het zat in mijn hoofd.

Tijdens een treinreis dacht Carel na over zijn leven en vroeg hij zich af hoe het werkelijk zat. Zijn gedachten gingen naar God uit en hij zou het liefst echt iets met Hem willen. Meer dan een verstandelijk accepteren van Zijn bestaan. Toen gebeurde er iets wonderlijks.

Carel: “Op dat moment leek het, en dit klinkt misschien raar, alsof ik van een afstand naar mezelf keek. En voor het eerst zag wat God al die tijd al had gezien. Ik zag ineens hoe ik bezig was. Mijn fouten en de zwarte kanten van mijn leven. Ik ging ineens zien dat ik schuldig voor een grote God stond en dat was heel indrukwekkend. Ik wilde niets liever dan vergeving vragen. Voor het eerst zag ik dat ik het nodig had om overnieuw te beginnen en schoon te worden. Zo vreemd en zo echt was het. Ik ging bidden en vroeg God om vergeving. Ook sprak ik uit dat ik in Jezus geloofde en Hem wilde gaan volgen. Ik werd toen zo rustig en zo blij. Het was een gevoel van acceptatie en liefde dat ik nooit eerder zo had ervaren. Het rottigste moment en het mooiste moment uit mijn leven kwamen vlak na elkaar. Nu ben ik aan het groeien met vallen en opstaan. Maar geloven dat zal ik altijd doen. Dit was echt!”

Ik (Martin) zat met kippenvel te luisteren naar het verhaal van Carel. Zoveel herkenning. Bij mij was het bijna net zo gegaan als bij Carel. Zelfs een bijzondere ervaring in de trein delen we met elkaar. Het bevestigde mij opnieuw in wat ik al een tijd mag weten, net als Carel. God is echt. En zijn accepterende liefde raakt en veranderd mensen nog steeds! Carels verhaal en dat van vele anderen is hier als filmpje te bekijken.

Jeremia 29:11 Mijn plan met jullie staat vast – spreekt de HEER. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: ik zal je een hoopvolle toekomst geven. 12 Jullie zullen mij aanroepen en tot mij bidden, en ik zal naar jullie luisteren. 13 Jullie zullen mij zoeken en ook vinden, als jullie mij tenminste met hart en ziel zoeken.

Handelingen 17:1Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is.

 

7 thoughts on “Het rottigste en mooiste moment uit mijn leven

  1. Wat een indrukwekkend verhaal. Heb zelf nog zoveel vragen en zo zoekend in het geloof en kerk,ook al geloof ik in God. Maar soms schreeuw ik het uit, en denk hoort god mij wel?

  2. Ha Martin,
    Dank voor het delen,mooi en bijzonder,te weten dat God niet veraf is!
    Mag ik op de foto ernaast reageren?Wat een mooie updatefoto,Martin ,34 jaar!
    Zo mooi die schaduw en lichte kant,2 kanten in / aan een mens,waar je zo vaak over verteld hebt!
    Nogmaals dank

  3. Hoi Martin

    Ik ben een “”oud””koorlid van Ten Boer en krijg je berichtjes nu ook
    Dit verhaal en het filmpje erbij vond ik geweldig en raakt zo.
    Ook al ben je jong en lachen mensen je soms uit ..dan toch voor Jezus kiezen
    zelf ontdekken wie Hij is..en de link naar de wetenschap..dat vond ik geweldig.

    Zegengroetjes
    Maria Duinkerken

  4. Dank u om dit verhaal met ons te delen. Wow, wat een prachtige ervaring! Ik hoop eendag zo iets te kunnen beleven. Alleen weten dat Die Here er is voor mij is al genoeg.
    Groetjes!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s