Skip to content

Gevallen (Official Audio)

Als een christen valt hebben andere gelovigen er wel iets over te zeggen. En de buitenwereld ook. Daar is weer zo’n schijnheilige. Het ene zeggen en het andere doen… We kunnen bikkelhard zijn en mensen afschrijven. Of, als we zelf zijn gevallen, trekken we onze conclusie naar onze eigen maatstaf en denken: ‘het doek is gevallen voor mij, ik hoor er niet meer bij.’

We zien gevallen mensen de kerk verlaten omdat ze voelen dat dit niet meer hun plek kan zijn… Waanzin natuurlijk. De kerk is juist de plaats waar gebroken mensen heel kunnen worden. Niet de plek waar zij die vielen zouden moeten vluchten. Natuurlijk is een buigzame houding (de wil om fouten te herstellen en vergeving te ontvangen) dan wel belangrijk.

Christenen die vallen en vervolgens vasthouden aan zonde(n) en Jezus niet meer willen volgen zijn natuurlijk lastig te helpen. Die zouden we eerder kunnen benaderen als geliefde waardevolle mensen die nog moeten ontdekken wat het christen leven uberhaupt is. Als er geen verlangen naar heiligheid is kunnen we praten tot we blauw zien (en die ander zich groen en geel ergert, om maar in de kleuren te blijven), maar het heeft geen zin. De principes van God gelden alleen (en zijn alleen haalbaar) voor hen die kinderen van Hem zijn geworden. Die lat mogen we niet op ‘zoekers’ leggen.

Gezonde mensen hebben geen dokter nodig. Ik ben gekomen om zondaars nieuw leven te geven.
Jezus

Een aantal jaren geleden viel ik zelf knetterhard van mijn voetstuk en aan de sokkel lag mijn ‘ideaalbeeld’ in duizend stukjes. Vanaf dat moment ben ik minder hard naar andere mensen die vallen. Dankbaar dat God een God van nieuwe kansen is. Vergeving en herstel. Juist die ‘gebroken’ mensen die Zijn liefde mochten ervaren ondanks alle schaamte en schuldgevoelens hebben een belangrijk verhaal voor de gemeente.

Ja, de oproep van de Bijbel is helder: Volg Jezus. Strek je uit naar heiligheid. Dat neem ik niet met een korreltje zout. En tegelijk ben ik zo dankbaar dat Jezus zelf laat zien dat er voor hen die vallen en dit met tranen pijnlijk beseffen genade is. Denk maar eens aan Petrus die viel. Wat had Hij een spijt. Maar Jezus was niet verrast door Petrus zwakte. Jezus zocht hem op en Petrus mocht verder gaan. Waarschijnlijk wel een toontje lager zingend dan voorheen toen hij nog riep ‘Al zou iedereen U verlaten, ik nooit!’. Tja, hij die meent te staan, let op dat je niet valt zegt de Bijbel.

Wees niet te hard naar gevallen mensen. Morgen lig jij misschien in het stof. Of denk je dat jij onwankelbaar bent? Ik schreef dit liedje op het moment dat ik zelf dacht dat mijn rol als zanger en spreker uitgespeeld was. Omdat… ik een mens ben met zwakke kanten. Misschien had ik al die tijd op het verkeerde fundament gebouwd. Niet mijn gehoorzaamheid, maar Jezus genade is mijn rots!

Deel dit lied gerust met de mensen uit jouw netwerk. Misschien kan iemand het gebruiken…

2 thoughts on “Gevallen (Official Audio) Plaats een reactie

  1. Mooi! Passend lied voor iemand die zichzelf heeft teleurgesteld; ”de ridder van moraal in mij heeft nu geen praatjes meer”. Na dit nummer ”In de Troonzaal” luisteren; want de herkenning van ”gevallen” is mooi, maar de herinnering van In de Troonzaal (3:05) nog veel behulpzamer 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s