Jongetje verzon verhaal over de Hemel

Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien. 2 Om hun geloof werden de mensen uit vroeger tijden geprezen. 3 Door geloof komen we tot het inzicht dat de wereld door het woord van God geordend is, dat dus het zichtbare is ontstaan uit het niet-zichtbare. (Hebreeën 11) 

We geloven. We hopen. Geloof in Jezus is geen wetenschap en ontleent haar ‘geloofwaardigheid’ ook niet vooral uit bewijzen of ‘sterke verhalen’. Geloof is een persoonlijke zaak van het hart. Een ‘zekerheid van de Geest’ in ons diepste wezen, toch wel iets dieper dan een gevoel. Veel dieper dan een reactie op ‘bewijzen’ van buitenaf.

De Bijbel zegt ‘dat het geloof een zekerheid is van de dingen waarop je hoopt. Maar omdat we geloven in zaken die voor het oog (meestal) onzichtbaar of op zijn minst vaag blijven zoeken we bevestiging voor ons persoonlijk geloof. Bij andere christenen. En dat is natuurlijk goed en waardevol. Het geeft kracht en inspiratie en moed als we proeven dat anderen ook zijn geraakt door het evangelie. We houden elkaar scherp en warm. Niets mis mee.

Maar het gaat soms wel fout.

Een poosje geleden was er een klein relletje in de christelijke uitgeverswereld omdat een jongen in Amerika toegaf een prachtig getuigenis over de hemel verzonnen te hebben als kind. Tja… Kinderen verzinnen wel vaker grote verhalen. Maar in dit geval was er een boek verschenen dat internationaal enorm goed werd verkocht onder gelovigen: ‘de jongen die uit de hemel terugkwam’. Nu, een aantal jaren later, vertelde Kevin Malarkey dat hij het verhaal verzon  om aandacht te krijgen. Nou dat is in ieder geval gelukt.

Het is verdrietig dat het geloof van de lezers van het boek eerst een ‘boost’ kreeg (‘zie je wel, het is echt zo!’) en daarna een klap (‘als dit niet waar is, geloof ik dan meer leugens.’). Ik weet ik zelf jaren geleden het boek ‘de Hemelse man’ las over een leider van de ondergrondse Chinese kerk die een werkelijk adembenemend geloofsleven deelde. Ik sprak er met iedereen over. Later bleek het verhaal (in ieder geval deels) niet waar te zijn. Dat deed me zeer. Ook het getuigenisboek ‘de getemde tijger’ over een bekeerde kung fu kampioen die geweldige dingen met God meemaakte zowel binnen als buiten de gevangenis bleek later grotendeels verzonnen. Ik ben inmiddels wat sceptisch over verhalen die te mooi lijken om waar te zijn.

Geloof ik niet meer dat God wonderen doet? Is er van zijn werk dan niets te zien op aarde? Jawel! Wonderen bestaan. Maar ze vormen niet de stabiele rots van mijn geloof. Het grote wonder dat ik God talloze keren heb zien doen is het aanraken van een mensenhart waardoor geloof en liefde van binnen groeit en mensen veranderen in volgelingen van Jezus. Dat mensen Hem gaan aanbidden en van Hem gaan houden. Dat is geweldig! Maar minder ‘spectaculair’ (of juist niet?) om smakelijk aan anderen te vertellen tijdens een feestje.

Gisteren sprak ik een vrouw die vertelde dat haar vader terminaal ziek was geweest (inmiddels overleden). Toen hij ziek was, waren er christenen die zeker wisten dat vader door een wonder zou genezen. Ze moest het claimen, geloven en het bewijs zou zeker volgen. Ze heeft weken geroepen, geloof uitgesproken, gedankt voor genezing enz. Toen het wonder niet gebeurde en haar vader stierf had ze veel verdriet en haar geloof kreeg een knauw. Ze heeft deze ervaring kunnen verwerken gelukkig en is nog steeds een christen. Maar inmiddels zegt ze dat ze niet altijd bewijzen hoeft te zien om te geloven.

En misschien is dat juist de essentie van geloof. Overgeven. En ‘zien’ met de ogen van ons (veranderde) hart. Geest van Hierboven. Leer ons geloven. Hopen. Liefhebben. Door Uw kracht.

Jezus zei tegen hem (Tomas): ‘Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.’

7 thoughts on “Jongetje verzon verhaal over de Hemel

  1. Elke dag is een wonder met de Heer. Ik hoef geen groot wonder daarvoor te zien,de dagelijkse dingen zijn oh zo belangrijk. Na een gebeurtenis in ons gezin dat nu elf jaar geleden gebeurt is,zie ik nog steeds de gevolgen hiervan. Toch wandelt God elke dag met me mee en probeer ik samen met Hem het beste eruit te halen. En dat me dit lukt samen met Hem dat vind ik zo bijzonder. Gods Zegen voor iedereen.

    Mariska.

  2. Gelukkig is de Bijbel en Zijn onvoorwaardelijke Liefde waarheid en het staat er ook dat we waakzaam mogen zijn in wat we voor waar aannemen. Jezus is waar en daar geloof ik in.

  3. Alweer vele jaren geleden (inmiddels ruim 30 jaar) is onze broer verongelukt, hij was nog maar 25 jaar. Wat me altijd bij blijft is dat God in die periode zo dichtbij was, zo zelfs dat ik af en toe verlangen kan naar die tijd. Natuurlijk heel veel verdriet, maar ook veel troost.

  4. Ik vind het maar raar en ook irritant,dat sommige christelijke gemeente’s,zo erop staan dat Hij altijd geneest. Als je maar….?voel me altijd schuldig en bijna geen christen omdat ik nog steeds niet genezen ben.
    Maar ik wil er toch in blijven geloven en vertrouwen,wat Hij doet is goed en dat Hij van me houdt zoals ik ben.
    Want het is toch,niet mijn wil maar Zijn wil zal geschieden?

  5. Over het algemeen ben ik heel voorzichtig en houd me het liefst aan wat de bijbel zegt dan kan ik alleen maar zeggen dat God trouw is in welke sytuatie we ook zitten. Maar nu hebben wij wel een groot wonder mee mogen maken als blijkt dat er onvruchtbaarheid is door behandeling met chemo’s in het huwelijk van 1 van onze kinderen
    Dan ben je heel verwonderd als er in november een klein jongetje ons leven is komen verrijken. We hebben er voor gebeden en als je het dan ontvangt komt Hem alleen alle eer toe.

  6. Heel mooi wij kennen ook dat niet met chemotherapie gelukkig, maar wel mogelijk kinderen wens uit eindelijk incident gehad en gelukkig en dankbaar bij de eerste al zwanger, maar wij stonden er ook in van, het is nu u wil waneer u het geeft niet onze wenken maar u bent het die het leven geeft nog elke dag dankbaar vooralles

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s