Skip to content

Achter de voordeur…

Er zijn van die Bijbelteksten die me altijd een spiegel voorhouden. Vorige week las ik woorden van Jezus over gebed. Hij onderwees zijn leerlingen over de manier van bidden waar God op wacht. Hij introduceert een totaal nieuwe manier van omgaan met God. Spreken met Hem op een vertrouwde manier. Zoals kinderen met een (goede) Vader.

Jezus zegt het als volgt:

“…En wanneer jullie bidden, doe dan niet als de huichelaars die graag in de synagoge en op elke straathoek staan te bidden, zodat iedereen hen ziet. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. Als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen. Bij het bidden moeten jullie niet eindeloos voortprevelen zoals de heidenen, die denken dat ze door hun overvloed aan woorden verhoord zullen worden. Doe hen niet na! Jullie Vader weet immers wat jullie nodig hebben, nog vóór jullie het hem vragen”.

Een aantal uitnodigingen van God aan mij (en jou) sprongen er voor mij uit. En je begrijpt vast waarom…

Bidden is niet (in de eerste plaats) iets voor de bühne! Geen optreden voor anderen maar een ontmoeting tussen God en jou. Jezus zegt dat we niet moeten bidden om gezien te worden. Dat is voor mij een rake. Tijdens elk ‘optreden’ in een kerk of op een concertpodium ga ik voor in gebed. Voor mij hoort het er helemaal bij. Denk niet dat dit verkeerd is. Maar wel als mijn relatie met God daarbij blijft. Mensen vinden het soms heel moeilijk en spannend om te bidden in een groep. Doe ik het wel goed (voor de mensen?). Bid ik wel de goede dingen (volgens de mensen?). Is mijn gebed wel geestelijk genoeg (etc.). Soms kom ik in een kerk waar de ouderling of iemand van de jeugddienstcommissie zich verontschuldigd voor zijn of haar papiertje waarop het gebed staat voor in de dienst of in de consistorie. “Ik kan niet zo goed bidden voor zoveel mensen, daarom heb ik het maar even opgeschreven” zeggen ze dan.

Misschien is het helemaal niet zo erg dat bidden voor een groep als onwennig en onnatuurlijk voelt voor de meeste mensen. Als je geroepen bent als dominee, spreker of simpelweg erg graag spreekt in het openbaar, ligt het wat anders natuurlijk. Maar voor de meeste mensen is dat niet zo. 

Jezus zegt juist dat het gebed iets is waar jouw innerlijke leven op mag rusten. Een gesprek tussen de Vader en jou. Iets wonderlijks en persoonlijks. Iets waar geen ‘pottenkijkers’ bij hoeven zijn. Waar je helemaal niet hoeft te presteren of ‘de juiste dingen’ hoeft op te dreunen om instemming van hen te krijgen. Ga je huis maar in. Sluit de deur achter je. Bid tot je Vader (Jezus zegt hier niet voor niets ‘Vader’, het is een vertrouwelijke band). En Hij zal je belonen. Hij zal je horen. Hij zal je in die ontmoeting zegenen. Je zult Hem beter leren kennen. Bidden en Bijbel lezen is geen optreden. Het is een ontmoeting. Geen verplichting die je moet kunnen afvinken om een goede christen te zijn. Een voorrecht dat je vrij tot God mag gaan.

Dat het verborgen omgang met God is, zal je relatie met Hem ook verdiepen. Het gaat je niet om de goedkeuring van anderen. Het gaat je om Hem. En de dingen die je met Hem bespreekt (en Hij met jou) zijn veilig en tussen Hem en jou. Wees eerlijk. Kom maar.

We leven in een tijd van delen. Alles vertellen en laten zien. Elke mooie of uitdagende situatie die we meemaken staat binnen no time op social media. Genieten we van iets. Bam! Facebook. Iets interessant gehoord? Bam! Twitter. Achter gesloten deuren zijn en gewoon iets alleen met Hem beleven en delen is misschien geen eerste natuur voor veel van ons. Toch zal juist dat ons een diepere relatie met de Vader bezorgen. Met Hem die in het verborgene zien kan. En kan horen  en begrijpt wat je (nog) niet onder woorden kon brengen.

Hoe beleef jij gebed? Is het een vertrouwd gesprek geworden? Ben je daarin gegroeid. Of juist iets kwijtgeraakt? Wat is het gebedsleven waarnaar je verlangt? Hoe zou dat te realiseren zijn? Wat zou de Vader verlangen? En wat zegt jij daarvan? Ben benieuwd naar je gedachten hierover. Of is het juist een beetje inconsequent na dit verhaal om hier online (en openbaar) over ons gebedsleven te delen? 😉  Laten we elkaar inspireren en eerlijk zijn. Ben benieuwd.

5 thoughts on “Achter de voordeur… Plaats een reactie

  1. Ik heb zo vaak het gevoel dat God mij niet hoort en ik tegen een muur bid. Het voelt niet alsof Hij er is. Ik weet niet hoe ik dat noet veranderen. Misschien is het een stukje “ongeloof” van, het gebeurt toch niet?

  2. Ik denk dat wij als mensen verwachten dat God min of meer ‘direct’ reageert als we iets vragen (bidden). Bovendien is mijn eigen ervaring dat ik God vertelde over iets dat ik maar niet los kon laten en voor mezelf had ik al een oplossing bedacht. Die oplossing legde ik God voor in mijn gebed. Ik begreep maar niet dat “het” niet gebeurde, het kon zo gemakkelijk zijn. Pas 7 jaar later kwam alles ineens goed, niet op de manier zoals ik het zelf in gedachten had maar zoals God het voor mij had uitgestippeld. God luistert áltijd maar verhoort onze gebeden op Zijn tijd. Eén op één praten met God kan ook wanneer je op de fiets, in de auto of wáár dan ook bent. In het openbaar bidden, zoals jij tijdens je optredens Martin is goed zolang het uit je hart komt. Ik was 17 jaar (járen geleden) en zat bij ons in de jeugddienst commissie. Vooraf aan de dienst stonden met de kerkenraad in de consistorie en één van de ouderlingen ging voor in gebed. Ik kende deze man als een aardige, rustige, wat oudere man, die altijd in het Gronings tegen je sprak. Zodra hij begon te bidden herkende ik zijn stem niet meer en kwamen er woorden waar ik niets van begreep. Bijzondere ervaring was dat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s