Gospelzangers zijn net mensen…

Mensen denken wel eens dat ik als gospelzanger en spreker geestelijker ben dan ‘gewone christenen’. Dat mijn geloof altijd rotsvast is. Dat mijn ervaringen met God dagelijks verfrissend en bijzonder zijn.  Tja, dus niet. lastig om een bediening te hebben in een tijd van twijfels en droogte.

Inmiddels ben ik er weer redelijk doorheen gelukkig. Maar het was wel wat ongemakkelijk. De agenda die vol staat met diensten waar ik ben uitgenodigd om het geloof van anderen te versterken/inspireren in een tijd dat je zelf eigenlijk versterking en inspiratie nodig hebt. Het kon soms bijna voelen alsof ik mijn ‘sprekers-jasje’ aan moest trekken en mijn kwetsbare menselijke vragen op dat moment niet kon toelaten. Een dienst moet toch verheffend zijn voor mensen, denk je dan…

Geloof is uiteindelijk voor mij een zaak van het hart en de geest. Het (her)kennen van God gaat dieper dan theorieën, argumenten me kunnen brengen. Het is een ontmoeten van mijn diepste wezen met Zijn Wezen. Ja, dat klinkt misschien reuze vaag. En misschien is het wonder van geloof ook wel een mysterie. Augustinus, de bekende kerkvader zei ooit dat hij precies weet wat hij gelooft zo lang hij het niet hoeft uit te leggen. Maar als je je diepe overtuiging moet verdedigen aan mensen die het niet zo ervaren wordt het lastig. Soms is iets ongrijpbaar. Niet echt te vatten.

Er zijn allerlei begrijpelijke redenen om ‘simpel geloof in Jezus’ te verwerpen. Er zijn veel aanknopingspunten voor kritiek of een leven van scepsis.

Ik zie om me heen mensen hun twijfel tot geloof verheffen en hun menselijke ervaring en gedachten als maatstaf nemen voor wat wel of niet ‘te geloven is’. Blijf dicht bij jezelf is steeds meer het credo. En hoewel ik ook graag authentiek ben en dicht bij mijn hart wil leven, ik ben niet de bron van mijn geloof. Ik wil vooral dicht bij God leven (en zo ook meer mezelf zijn dan ooit).

Voor mij is geloven uiteindelijk ook overgave aan Iemand die groter is dan ik ooit kan bevatten. En ik geef me over omdat ik Hem vertrouw zonder dat soms helemaal te begrijpen of te kunnen beargumenteren.

Hoe ben ik door mijn tijd van twijfels en onrust gekomen?
Door allereerst te accepteren dat geloven niet statisch is maar in beweging. We zijn mensen op aarde. Het is niet reeel om te verwachten dat ons geloofsleven hier al hemels is. Ik hoef me niet ‘schuldig’ te voelen als ik het allemaal even niet zo goed weet of helder zie. Als Paulus al zegt dat hij hier op aarde ‘in een wazige spiegel kijkt’ en God maar ten dele kan kennen (tot de dag komt dat geloven ‘zien’ zal worden en we Hem mogen kennen zoals we nu gekend zijn). In een tijd van droogte groeit het verlangen naar water. Mijn reis met Operatie Mobilisatie naar Zambia was voor mij ook echt een geschenk uit de hemel. Ik heb gebeden en gehoopt dat God die week zou gebruiken om mij te raken en mijn geloof in Hem opnieuw te inspireren. Open ben ik die week ingegaan. En wat heb ik veel gehad aan de gesprekken, toespraken en vele inspirerende ontmoetingen. Met verlangen bidden, Bijbellezen, preken luisteren. Het is als olie op het vuur.

We hebben allemaal tijden dat ons geloof wat minder sterk is. Maar God zij dank hoeven we niet alleen te geloven. Hij kent ons hart en ons verlangen. Hij geeft steeds opnieuw weer momenten die ons sterken. Een vaak gebruikt Hij daarvoor andere gewone mensen die vandaag ons aansteken en morgen misschien jouw licht even nodig hebben.

‘Onrustig is ons hart, totdat het rust vindt in u, o God.’ (Augustinus)

Dit nieuwe lied ‘dorst’ schreef ik hierover. Ben benieuwd naar jouw reactie. Hoe ga jij om met zulke tijden in je geloof?

een video uit de oude doos om af te sluiten… 😉

9 thoughts on “Gospelzangers zijn net mensen…

  1. Wouw… wat had ik dit net nu nodig! Ben door zo’n moeilijke tijd doorgegaan en wat een verademing dit te kunnen lezen. Hij is getrouw en liefdevol! Bedankt voor deze steun Martin! En ik ben blij niet alleen te staan hierin! Lieve gezegende groeten uit België, Isabelle

  2. Hoe ik hiermee omga?
    In gebed aan God vragen of Hij dat kleine waakvlammetje in mij weer wil laten ontvlammen tot een grote vlam en of Hij mijn ogen weer wil openen zodat ik weer helder Hem zie en Zijn plan/weg met mij. En in mijn dagelijks leven bewust kijken wat God tot mij wil zeggen: in een Bijbeltekst, preek, lied, ontmoeting met mensen, dingen die gebeuren…
    Na verloop van tijd moet ik dan weer bekennen hoe God, ook in zo’n periode, voor mij heeft gezorgd en weet wat ik nodig heb.

  3. Dank je wel martin ervaar hetzelfde gevoel van twijfel en droogte in mijn geloof maar ben gewoon doorgegaan en ik krijg dat fijne gevoel stukje bij beetje weer terug hield het niet droog bij het nummer uit de oude doos prachtig hoe mijn gevoel daar in bezongen wordt veel zegen in de strijd die geloven heet.

  4. Beste Broeder Martin, Ik vind het heel dapper van je dat je aangeeft, ook wel eens in twijfel te verkeren, dat heb ik nl ook en het is ook niet meer dan logisch, want we leven nu eenmaal met zoveel verschillende mensen, achtergronden, religies en culturen. Ook ik raak er regelmatig van in de war, maar ik weet wie mij geholpen hebben en nog steeds helpen en dat zijn Onze Vader in de Hemel en de Here Jezus Christus en wat ik letterlijk in levende lijve meegemaakt heb en meemaak mbt tot God, laat mij gewoonweg niet los. God spreekt tot mij en ons via de Bijbel, daarin leidt Hij ons, dus dat kun je als leidraad meenemen. Het helpt echt 🙂 Anderzijds ben ik wel van mening dat alle verschillende heilige geschrifen 1 zijn op grote vlakken en dat er eigenlijk 1 religie moet ontstaan nl Onze Vader in de Hemel op nr 1 zetten en streven naar Liefde, Vrede, Waarheid & Gerechtigheid. Dan zouden er geen oorlogen meer zijn. En daarnaast zijn we, zoals de Bijbel aangeeft, onlosmakelijk verbonden aan elkaar, dus we moeten ons niet richten op het uiterlijk vd mens, misschien ook niet op het innerlijk, maar op de mens zelf puur, rein, vredelievend en volmaakt, al het negatieve is van Satan, dus als we blijven zoeken naar het goede in de mens, komen we een stuk verder vooruit. Het blijft een zware beproeving, want Satan werkt via mensen en haalt het negatieve naar boven, maar wij moeten blijven lopen in de Vrede. En jij doet dat werkelijk waar fantastisch, dus twijfel niet aan jezelf, maar richt je blik naar boven op God…hihi moet ik nodig zeggen 🙂 maar we geven de moed niet op, integendeel, Gods belofte geldt 365 dagen per jaar, dus dat kunnen we allemaal in gebed brengen. Als ik verdrietig ben bijv, vraag ik aan God mij te troosten, dan sla ik spelender wijs mijn Bijbel ergens open en dan beginnen Zijn troostende woorden te spreken en ben ik weer gerustgesteld en kan ik weer slapen 🙂
    Probeer het gewoon, sla je Bijbel gewoon open en laat je leiden door Gods Geest broeder Martin.
    Ik wens jou en je dierbaren alle Liefde, Vrede, Troost en Kracht en dat Zijn Geest in jullie mag blijven wonen, zoals Hij beloofd heeft en dat Hij over jullie mag waken, waar je ook naartoe gaat in de naam van Onze Vader in de Hemel, de Here Jezus Christus en de Heilige Geest.

  5. Tot slot, hopelijk maak ik je niet gek met al mijn berichten 🙂

    Jesaja 12: Loflied
    Op die dag zul je zeggen:
    Ik zal U loven, Heer.
    U bent woedend op mij geweest,
    maar Uw toorn is geweken, U troost mij.
    God, Hij is mijn Redder.
    Ik heb een vast vertrouwen, ik wankel niet,
    want de Heer is mijn Sterkte, Hij is mijn Beschermer,
    Hij heeft mij Redding gebracht.
    Vol vreugde zullen jullie water putten
    uit de Bron van de Redding.
    Op die dag zullen jullie zeggen:
    Loof de Heer, roep Zijn Naam uit.
    Maak alle volken zijn daden bekend,
    verkondig Zijn Verheven Naam.
    Zing een lied voor de Heer,
    wonderbaarlijk zijn Zijn Daden.
    Laat heel de aarde dit weten.
    Jubel en juich, inwoners van Sion,
    want groot is de Heilige van Israël,
    die in jullie midden woont.

  6. ‘Relax, ontspan, vertrouw op Mij.
    Ook als je me niet voelt, ben ik dichtbij.
    Je hoeft Me niet te vragen, of ik nog wel van je houd.
    Want ik zal nooit veranderen, ‘k wil dat je Me vertrouwt
    Relax, ontspan, vertrouw op Mij.
    Sta op, leer, geloof! Mijn waarheid maakt je vrij.
    Zet je voeten op de rots, niet op je gevoel.
    En je zult groeien en Me kennen.
    Jij zult komen tot je doel’.
    Uitprinten en op je wc hangen… 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s