Ik wist niet wat me overkwam…

Die eerste bewuste, wezenlijke ontmoeting van mijn hart met God is nog steeds de basis onder mijn geloof. Al honderden keren heb ik proberen te delen wat je met woorden sowieso tekort doet. Ik wist niet wat me overkwam toen, tijdens een gebed, ik diep in mijn ziel werd aangeraakt en op een nieuwe manier tot leven kwam. Het was een wonder. Misschien moet ik dat niet willen begrijpen of theoretiseren.

In het lied ‘Jezus nooit gezien’ probeer ik het onder woorden te brengen. Maar ook in liedjes als ‘woorden kwijt’, ‘als U trekt aan mijn hart’, ‘Heilige God’ en nog vele andere nummers doe ik een poging om te beschrijven wat er in mij gebeurt als ik iets van God proef. Eigelijk is taal niet toereikend want God zelf of wat Hij doet is altijd overstijgend.

Een pasgeboren baby
Met een aangeraakt leven en ontwaakt geloof ontmoette ik vele christenen die me bij de hand hebben genomen. Ik werd gedoopt, leerde de Bijbel kennen, luisterde naar christelijke muziek en mijn persoonlijke ervaring met God en Jezus werden gekoppeld aan en geduid door ‘de christelijke leer’. Ik leerde veel nieuwe termen en de ongeschreven en geschreven verwachtingen van een gelovige kennen. Ik hoorde van oudere christenen dat ik nu ‘een pasgeboren baby in het geloof was’ en nu zou gaan opgroeien tot volwassenheid. Daarvoor had ik een gemeente, onderwijs, chr. vrienden en levenservaringen nodig.

En wat heb ik veel geleerd de afgelopen 15 jaar. Ik ben al die dominees (vooral Oscar Lohuis), schrijvers, zangers, leidinggevenden bij Youth for Christ en Operatie Mobilisatie en mijn vrienden heel dankbaar voor wat ze me hebben gegeven aan wijsheid en onderwijs in het christelijk geloof. Het heeft me enorm gevoed en gevormd. En nog steeds luister ik veel naar verschillende sprekers en lees ik graag over theologie en leven met God.

Wees stil en weet…
En tegelijkertijd proef ik bij mezelf de laatste jaren ook een  groot verlangen naar voeding vanuit de Bron zelf. Door het zoeken van die overstijgende, niet te begrijpen of te (be)vatten God. Door het besef dat ik, klein mensje, deel mag zijn van Zijn grote schepping. Ik verlang naar stilte. Naar onder de indruk zijn van het wonder van God. Zonder dat uit te hoeven leggen of woorden te geven. Ik zou het wel fijn vinden als er in mijn leven weer wat meer ruimte komt voor verwondering. Gebed. Aanbidding. Ontmoeting. Klein(er) worden in de geborgenheid van een liefdevolle Maker. “Wees stil en weet dat Ik God ben…” is een lied dat regelmatig door mijn gedachten gaat.

En na een inspirerende theologie avond vol discussie en studie ‘weet ik’ misschien wel meer over (iemands beeld van) God. Maar ken ik Hem daarna ook beter. Weten (of denken te weten) is niet altijd kennen.

Iets verliezen in Godsdienst
Onze ‘leer over God’ kan nooit tippen aan het ‘leven met’ God. We praten misschien veel te veel óver Hem. Proberen Hem uit te leggen aan anderen. Behapbaar te maken. Simpel en overzichtelijk. “Wat vindt God hiervan? Wat wil God? Wat zegt God precies over”. Op elke geloofsvraag is soms een antwoord al geformuleerd voordat de vraag echt goed is doorgedrongen. We vinden en denken van alles over het geloof, óns geloof en de manier waarop anderen het vormgeven. Maar daarin verliezen we misschien makkelijk de belangrijkste levensader voor een veranderend (geloofs)leven. De intieme persoonlijke omgang de ‘Onzichtbare Levende’. Ik besef me dat ik met elke titel te kort schiet.. Het is haast lachwekkend, maar niet zo bedoeld.

Ik weet niet precies wat ik met dit schrijven wil bereiken. Ik wil graag iets zeggen maar vind het moeilijk om de juiste woorden te vinden. Maar ja, daar ging dit hele blog over. Wat dat betreft wel in lijn dus…  Fijn dat dan iets tenminste klopt’…

Misschien is het wel zo dat ik niet wil weten wat me overkwam. Maar ik wil weten dat me iets overkwam. En ik verlang dat het me vaker overkomt. Dat God beweegt in mijn leven. Hoe vaag het misschien ook klinkt voor sommigen die dit lezen. Het mag ook wel vaak zijn. Als het maar echt is. Van God is. Zoals die blinde man die eens door Jezus was genezen en daarover verantwoording moest afleggen aan de Raad. Ze wilden weten ‘hoe’ het kon gebeuren dat hij weer kon zien. Verklaring, theorie, achtergrondinfo… De man gaf een prachtig antwoord. “Ik weet niet hoe Hij het heeft gedaan. Ik weet alleen dat ik blind was en nu kan zien”.

Ik werd gisteren geraakt door deze mooie woorden van David (Psalm 131). Laat hieronder ook gerust iets van je horen. Ben benieuwd naar jouw gedachten en/of ervaringen.

Mijn hart verheft zich niet, o HEER!
Mijn ogen zijn niet hoog; ‘k verkeer,
Ik wandel niet in ’t geen te groot,
Te vreemd is voor Uw gunstgenoot.

Heb ik mijn ziel niet stil gezet,
En mij verloochend naar Uw wet,
Gelijk het pas gespeende kind
Zich stil bij zijne moeder vind?

Mijn ziel, die naar den vrede haakt,
En ’t morrend ongenoegen wraakt,
Is in mij als een kind gespeend,
En heeft zich met Uw wil vereend.

 

 

 

9 thoughts on “Ik wist niet wat me overkwam…

  1. Een liefdevolle houding kan soms meer zeggen dan al het praten. Diep van binnen kan je soms overstromen van Gods liefde, ik proef dit nu ook in jouw stukje…..laat het maar ‘zijn’ Martin, daardoor ben je zo’n mooi mens. We bemerken Gods liefde in jou, en dat spreekt al voor zich….je hoeft het niet te verklaren wat je overkwam,… maar dàt het je overkwam is duidelijk . Ik zou je eigen woorden willen gebruiken: Wees stil en weet!
    lieve groet, Netty.

  2. Hallo Martin, wat een prachtige herkenning! De aanwezigheid van God’s Geest in je hart is niet te omschrijven; die absolute zekerheid van Zijn aanwezigheid noem ik Jezus’ Genade. Het is Zijn liefde die in ons woont, wat ons die Vrede laat voelen, die in de bijbel staat beschreven. Zo sterk en gigantisch mooi: “de Vrede van Jezus Christus Die ons verstand te boven gaat”. Dat is niet te omschrijven, dat kun je alleen ervaren. Liefs, Agnes

  3. Idd Martin “eens was ik blind nu kan ik zien” is een zin uit een lied, wat verwoord dat ook ik dit heb mogen ontvangen. Hoe Hij het doet geen idee, maar het is Zijn grootste wonder in mij. Na 31 jaar hier op aarde te hebben rond gelopen heeft Zijn Liefde mij gegrepen, omdat Hij eerst van mij hield. En nu zou ik het net als jij willen uitleggen aan de mensen om mij heen of willen uitdelen. Zo van aub hier heb je het ‘het geloof in Jezus Christus”, maar helaas het is niet uit te delen in ieder geval niet op die manier. Ik denk dat ik daarmee wel begrijp wat je bedoeld.

    Ik ben het eens met de vorige reactie. Het is te zien, te horen, te proeven…..etc. als je een ontmoeting hebt mij jou. Dan ontmoet je God door jou heen.

    Het eerste liedje wat ik van je hoorde was “duizend vragen” (wat ik helaas via you tube niet meer terug kan kijken) dat je zong bij de EO op de TV zo vol passie & emotie…..wat een talent 😊.

    Ik hoop nog met jou en vele anderen die wonder te mogen meemaken….. Mensen die geraakt worden door Zijn Liefde en gaan wandelen in hun / Zijn bestemming, want dan pas kom je tot je recht als mens.

    Verbonden in Hem,
    Grtje Brenda

  4. Hi Martin, wat je schrijft ervaar ik ook zo. Maar achter elk woord ligt een hele grote wereld die niet te vatten is. Het is van God. En God is zo groot! Vaak voel ik me dan in mijn ziel zo verstild en daar geniet ik met volle teugen van. Me laven aan Zijn Woord. Dank voor jouw mooie woorden.

  5. Tja Martin, al met al idd een vaag vragenlijstje. Het begint al als mensen zeggen dat je eerst een baby bent in geloof en dat je daarna moet groeien. Het valt mij steeds weer op hoe mijn Vader mij helpt als ik als kind iets aan Hem vraag. Ik voel en denk vaak dat ik een kinderlijk geloof heb en tjonge….wat maakt me dat gelukkig.

  6. Ik ken het gevoel wanneer je iets wil schrijven over een inzicht in iets dat God in je hart geeft, maar woorden te kort schieten. Frustrerend soms als het dan niet uit m’n pen lijkt te komen… Maar zelfs dat gebruikt de Here God ter bemoediging van iemand anders, voor een oor dat luistert… 😉

  7. Dank je wel voor dit delen, God is zo groot en vol liefde dat is niet te bevatten.en niet in woorden te vatten, ik denk dat we het mogen leven.
    Ik heb je jaren geleden leren kennen na je cd , met het nummer ik heb Jezus nooit gezien,dat raakte mij .
    En heb de cd gekocht ( kan de dame hierboven ook doen) en draai hem nog vaak.
    Ik volg je nu hier of op de TV .Ben nu 3kwartjes en Martin hoe ouder ik wordt ik meer ik bezef dat God niet in woorden te vatten is . dan kan je alleen maar stil zijn , met een open hart en open handen.
    Ik geniet van jouw puurheid.
    Blijf dicht bij Hem de je Zijn liefde geopenbaard heeft, je lieve vrouw en kids.en blijf wie je bent.
    Lieve groet.

  8. Mooie psalm idd. Vroeger vond ik dit heel hoogdravend, zo van die persoon heeft het goed met zichzelf getroffen.
    Nu weet ik dat deze woorden voortvloeien uit de relatie die David heeft met Zijn God. En dat hij zich graag aan Gods Liefde regels wil houden omdat hij zijn Vader kent. Ik mag in David een man herkennen die door schade en schande wijs is geworden. Vaak zien we een les van God pas achteraf in ons leven. Als ervaringen en “regels” je worden voorgehouden, Kan dat verwarrend of afstotend werken als we daar nog niets mee hebben of dat iets nog onbekend voor onze beleving is. Naar wie zijn we op zoek als we opzoek zijn? Naar Jezus als persoon? Of steeds weer die bijzondere beleving? Soms weten we het gewoon even niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s