Verstop je geloof niet langer

In het ene mailtje sprak hij over gebedsverzoeken, hoe hij God ervaart in de situatie, vrede en rust ontvangt en vertrouwen heeft, deelde hij wat Bijbelversen die hem steun geven. In het andere mailtje werd dit ‘stukje’ achterwege gelaten. Omdat die groep mensen het waarschijnlijk niet begrijpt of misschien gek vindt om te lezen.

Vandaag de dag is deze man daarmee gestopt. Hij deelt zijn gedachten, gevoelens en dus ook zijn geloof met al zijn vrienden. En hij is gestopt met het denken voor een ander. En met het achterwege laten van zijn geloofsbeleving omdat ‘ze daar toch niet op wachten’. Hij is nu meer open, man uit een stuk, en hoopt dat God zijn levensverhaal gebruikt om zijn vrienden en familie nieuwsgierig te maken naar Hem.

Ik herken dat wel een beetje. Dat denken voor iemand anders. Alleen met ‘gelijkgestemden’ je geloofservaring delen. Het is natuurlijk ook heel kwetsbaar en persoonlijk. We zeggen dat we dat doen omdat ‘niet christenen’ niet wachten op ons geloof. Maar is de reden niet heel vaak dat we ons ongemakkelijk voelen. Dat we het lastig vinden om onbegrepen te zijn.

Ergens misschien bang zijn om minder serieus genomen te worden of uitgelachen. Misschien dat gevoelens van ‘schaamte’ of ‘angst’ ergens leven. We leven in een cultuur en tijd waarin uitgesproken geloof in Jezus niet overal met instemmend gejuich wordt begroet.

Toch zegt Jezus heel duidelijk dat we ons niet moeten schamen voor ons geloof. Niet schamen voor het feit dat we bij Hem horen. Dat we daardoor vaak wat anders denken en een hoop hebben gekregen die niet van deze wereld is. Maar wel degelijk reëel en voor iedereen beschikbaar.

Ik merk dat ik het in mijn openbare kanalen (Facebook enzo) ook best spannend vind om  eerlijk en duidelijk te zijn in mijn geloof en de ervaringen die daarbij horen. Zeker omdat ik weet dat lang niet al mijn ‘volgers en vrienden ‘ ook volgers en vrienden van Jezus (willen) zijn.

Misschien ben ik daarom soms te voorzichtig in het delen. Ik noem dat dan fijngevoelig en laagdrempelig… 😉 Ik voel me aangesproken door die man die nu met iedereen zijn echte en doorleefde verhaal, inclusief geloof, deelt. Transparantie noemen ze dat. Ik wil daar wel meer van. Jij? Herken jij iets?

 

2 thoughts on “Verstop je geloof niet langer

  1. Ik vind het wel herkenbaar.
    Ik vind het soms ook moeilijk, om open en transparant te zijn, wat betreft mijn geloof.
    Het kan ook best consequenties hebben, wanneer je je geloof openlijk uitdraagt en deelt.
    Eigenlijk zou je die consequenties voor lief moeten nemen en je er niet door moeten laten weerhouden, om een geloofsgetuige te zijn.

  2. Beste martin,
    Ik herken het wel. Ik deed het ook. Nu niet meer.
    Sinds september 2016 woom ik zelfstandig binnen een zorginstelling die voor humanisten is opgezet. Een aantal jaren geleden heeft de rechter beslist dat ook christenen toegelaten moeten worden. Alleen mensen die op bezoek kwamen of zorg leveren wisten dat ik christen ben.
    Toen ik mee ging doen met je pu drenthe concerten 2017 ben ik gewoon gaan vertellen dat ik het deed en waarom. Ik vertelde gewoon dat je bv op mijn verjaardag het koor voor me hebt laten zingen .
    De cd die ik van je kreeg wordt niet uit gezet als ze me komen helpen.
    En hoe wonderlijk!!! Tijdens het concert in hoogeveen zaten er bewoners en personeel in de zaal die er van genoten hebben en sommige niet. Maar ze hebben wel over JEZUS gehoord.
    Mensen die het geloof afwijzen hebben een probleem . wij niet!!
    Gods zegen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s